Social Media life: Πώς ο ακτιβισμός νίκησε τις selfies

Τη χρονιά που πέρασε, άλλαξαν πολλά. Περισσότερα ίσως από όσα αντέχαμε. Πολλές από τις επιπτώσεις της πανδημίας δεν έχουν γίνει ακόμα αισθητές και ίσως χρειαστεί χρόνος για να τις αντιληφθούμε στο σύνολό τους. Πολλοί, όμως, παρατήρησαν μια στροφή ορισμένων χρηστών των social media προς την καλλιέργεια και τη δημιουργία ενός προφίλ που «νοιάζεται» για ό,τι συμβαίνει γύρω μας. Το ερώτημα είναι από πού προκύπτει αυτή η πρόθεση, αν είναι αγνή ή αν πρόκειται για έναν ακόμη τρόπο να στρέψουν κάποιοι την προσοχή και πάλι στον ίδιο τους τον
εαυτό, με αφορμή -αυτή τη φορά- την κοινωνική ευαισθησία τους.

Καθρέφτη, καθρεφτάκι μου…

Έχοντας διανύσει μια κατάφωρη ναρκισσιστική περίοδο αυτοθαυμασμού και αυτοπροβολής τροφοδοτώντας μικρά, ιδιωτικά… Big Brothers, διάφοροι celebrities, influencers, ακόμη και απλοί χρήστες, βρέθηκαν να αιωρούνται πάνω από την αβεβαιότητα στην οποία πνίγηκε όλος ο πλανήτης από την πανδημία. Ξαφνικά βρέθηκαν κλεισμένοι στο σπίτι τους κι αισθάνθηκαν άβολα να μοιραστούν τα υπέροχα σαλόνια τους. Από την άλλη, και το κοινό δεν είχε πια την παλιά ανοχή στην επίδειξη πλούτου και στην πολυτέλεια της χαλάρωσης, όπως εξελισσόταν για τους περισσότερους η καραντίνα. O dr W. Keith Campbell, κοινωνικός ψυχολόγος και συγγραφέας του βιβλίου The New Science of Narcissism (Η νέα επιστήμη του ναρκισσισμού, εκδ. Sounds True) που κυκλοφόρησε το περασμένο φθινόπωρο, επισημαίνει: «Τα κοινωνικά δίκτυα αποτελούσαν πάντα το τέλειο πεδίο για να καλλιεργήσει ένας ναρκισσιστής τις ορέξεις του. Αυτό δεν θα μπορούσε να αλλάξει το 2020. Θα μπορούσε μόνο να επιδεινωθεί». Στην αρχή του lockdown, η ηθοποιός Gal Gadot πήρε την πρωτοβουλία να γυρίσει ένα βίντεο για το Instagram βάζοντας πολλούς διάσημους φίλους της να τραγουδήσουν όλοι μαζί το Imagine του John Lennon.

Εκτός από αυτούς που συγκινήθηκαν και έσπευσαν να κάνουν share στα προσωπικά τους προφίλ, υπήρξαν και εκείνοι που δεν βρήκαν το συγκεκριμένο εγχείρημα επιτυχημένο και αρμόζον στην κατάσταση. Πολλά ήταν τα σχόλια που εξέφραζαν τη δυσαρέσκεια κάποιων. «Ακόμη ένα παράδειγμα με το οποίο οι celebrities αποδεικνύονται κατώτεροι των περιστάσεων, τραγουδώντας χαμογελαστά και δήθεν μελαγχολικοί από τα ευρύχωρα, υπέροχα σπίτια τους εν μέσω πανδημίας», ανέφερε ένα από αυτά χαρακτηριστικά. Το παράδειγμά τους ακολούθησαν και εγχώριοι celebrities, προκαλώντας τις ίδιες αντιδράσεις. Μετά τον θόρυβο που δημιουργήθηκε, και ενώ η πανδημία έπαιρνε ανεξέλεγκτες διαστάσεις με τον αριθμό των θυμάτων να αυξάνεται, PR managers, celebrities, influncers, instagrammers, αλλά ακόμη και απλοί χρήστες, κατάλαβαν το μάταιο των selfies και της έκθεσης προσωπικών «προνομιούχων» στιγμών. Η επόμενη κομβική στιγμή που άλλαξε ξανά τις ισορροπίες στα social media ήταν η δολοφονία του George Floyd από αστυνομικούς, τον Μάιο στις ΗΠΑ. Η τροπή και το μέγεθος που πήρε το κίνημα #BlackLivesMatter έγινε για πολλούς αφορμή να βγουν από το διαδικτυακό καβούκι τους κοινοποιώντας διακηρύξεις και μηνύματα κατά του ρατσισμού και της αστυνομική βίας.

Διάβασε το υπόλοιπο άρθρο στο elle.gr

 

Photo by Zac Wolff from Unsplash

Editors

Δημοφιλή άρθρα

Τελευταία άρθρα

Σχετικά άρθρα