Τελικά, ποια είναι η αλήθεια για τη γλουτένη

Διατροφή

Η γλουτένη ανήκει σε σειρά φυτικών πρωτεϊνών και περιέχεται στα  παρακάτω δημητριακά: σιτάρι, κριθάρι, σίκαλη, βρώμη, σιμιγδάλι (και στα προϊόντα που προκύπτουν από αυτά).

Υπό φυσιολογικές συνθήκες η γλουτένη, διασπάται στο λεπτό έντερο από ένα ένζυμο, μία πεπτιδάση. Εάν υπάρχει έλλειψη ή μειωμένη δραστικότητα του συγκεκριμένου ενζύμου, τότε η γλουτένη εναποτίθεται στα τοιχώματα του εντέρου, επιβαρύνοντας τις εντερικές λάχνες και μειώνοντας κατ’ επέκταση την απορρόφηση ποικίλων θρεπτικών συστατικών. Σε αυτή την περίπτωση παρατηρείται συνήθως μείωση βάρους λόγω υποσιτισμού. Η κατάσταση αυτή είναι η λεγόμενη δυσανεξία στη γλουτένη ή αλλιώς κοιλιοκάκη και κατατάσσεται στα αυτοάνοσα νοσήματα.

Το άτομο που έχει διαγνωστεί με κοιλιοκάκη θα πρέπει να απέχει πλήρως από την κατανάλωση γλουτένης ,καθώς έτσι θα αντιμετωπιστεί η φλεγμονή στο έντερο αλλά και συνοδευτικά συμπτώματα αυτής,  όπως: πρήξιμο, πόνος, διάρροια , δυσκοιλιότητα . Παράλληλα με την σωστή διατροφική αντιμετώπιση το άτομο που νοσεί θα καταφέρει να επαναφέρει το βάρος του σε υγιή επίπεδα. Χαρακτηριστικό αυτών των ασθενών είναι η απότομη απώλεια βάρους, καθώς υπάρχει η τάση να υποσιτίζονται μέχρι να διαπιστωθεί η αιτία των προαναφερθέντων συμπτωμάτων.

Εκτός από τα τρόφιμα , τα οποία αποτελούν πηγές γλουτένης και θα πρέπει σαφώς να αποκλείονται, θα πρέπει παράλληλα να αποκλείονται και όλα τα τρόφιμα που περιέχουν στα συστατικά τους γλουτένη. Για το λόγο αυτό ο ασθενής θα πρέπει να εκπαιδευτεί ώστε να ¨διαβάζει” σωστά τις ετικέτες των τροφίμων.

Εκτός λοιπόν από τα δημητριακά που αναφέρθηκαν παραπάνω, γλουτένη μπορεί να περιέχεται και σε αρτοσκευάσματα – παράγωγα αυτών, όπως: Ψωμί, φρυγανιές, μπισκότα, κράκερς, παξιμάδια, δημητριακά πρωινού, χαλβάδες, κέικ, κάποια γαλακτοκομικά όπως σε σοκολατούχα προϊόντα γάλακτος, αλλαντικά, κρέμες, κονσέρβες , μαγιονέζες, έτοιμα dressings, έτοιμοι χυμοί φρούτων, σε κάποια ποτά ή αναψυκτικά και σε διάφορα άλλα σνακς εμπορίου.

Ωστόσο, πλέον στο εμπόριο διατίθενται και αρκετά προϊόντα αλλά και άλευρα, τα οποία αναγράφουν την ένδειξη “χωρίς γλουτένη”. Τα συγκεκριμένα είναι κατάλληλα για βρώση από ασθενείς με κοιλιοκάκη.

Τροφές, που φυσιολογικά δεν περιέχουν γλουτένη , αποτελούν: το κρέας, τα πουλερικά τα φρέσκα ψάρια,  τα αυγά, τα όσπρια, το καλαμπόκι, το ρύζι, οι πατάτες, η σόγια, οι ανάλατοι ξηροί καρποί, η κρέμα γάλακτος , οι ρυζογκοφρέτες, οι καλαμπογκοφρέτες, το ξινόγαλο και το κεφίρ, το φρέσκο γιαούρτι, το κρασί, ο καφες, το φαγόπυρο, η κινόα, το κεχρί, τα φρέσκα φρούτα και τα λαχανικά.

Συμπερασματικά , η κατανάλωση τροφίμων που περιέχουν γλουτένη θα πρέπει να αποκλείεται από άτομα που έχουν διαγνωστεί με κοιλιοκάκη. Σε αυτή την περίπτωση, οι ασθενείς θα πρέπει να γνωρίζουν τις πηγές γλουτένης αλλά και να αποφεύγουν όλα τα έτοιμα προϊόντα που την περιέχουν.

Τέλος, να τονίσουμε , ότι η γλουτένη αποτελεί σημαντική φυτική πρωτεΐνη και δεν υπάρχει λόγος αποφυγής της κατανάλωσης της, εάν δεν συντρέχουν ειδικοί παθολογκοί λόγοι.

Βένια Στίβακτα
Βένια Στίβακτα
Nutrition Expert
ABOUT EDITOR ALL ARTICLES