Πώς μπορείς να ενισχύσεις το κολλαγόνο στο σώμα σου μέσω της διατροφής

Guest Editors

Το κολλαγόνο είναι μία πρωτεΐνη, ιδιαίτερα γνωστή  για την ικανότητά της να παρέχει στο δέρμα ελαστικότητα, αντοχή, δύναμη και απαλή υφή. Παίζει σημαντικό ρόλο στην διατήρηση της ζωτικότητας του συνδετικού ιστού ενώ παράλληλα απαντάται σχεδόν σε όλα τα όργανα του σώματος.

Το σώμα παράγει από τη φύση του κολλαγόνο, αλλά όσο αυξάνεται η ηλικία, τόσο η ποσότητα παραγωγής του μειώνεται.

Παρότι είναι διαθέσιμα στο εμπόριο ποικίλα συμπληρώματα διατροφής με κολλαγόνο , οι ειδικοί τονίζουν ότι δεν είναι αποτελεσματικά καθώς ο οργανισμός δεν μπορεί να απορροφήσει και να χρησιμοποιήσει το κολλαγόνο που λαμβάνει εξωγενώς.

Αντίθετα, μια ισορροπημένη διατροφή με επάρκεια πρόσληψης σε άπαχη πρωτεΐνη, καλά λιπαρά οξέα, φρέσκα φρούτα και λαχανικά μπορεί να βοηθήσει τον οργανισμό  στην ενίσχυση σύνθεσης κολλαγόνου.

Τα τρόφιμα που μπορούν να δράσουν ενισχυτικά στην σύνθεση κολλαγόνου
  • το κρέας: κοτόπουλο, μοσχάρι, κατσίκι, χοιρινό κρέας

πάντα με μέτρο και σύνεση και σύμφωνα με τις κατευθυντήριες γραμμές της Μεσογειακής Διατροφής

  • τα ψάρια: παρότι περιέχουν μικρότερη συγκέντρωση κολλαγόνου, ωστόσο τα Ω3 λιπαρά που περιέχουν βοηθούν στη διατήρηση και προστασία της μεμβράνης λίπους που καλύπτει τα κύτταρα του δέρματος.

Ψάρια όπως: σολομός, σαρδέλες, κολιός, σαργός, πέστροφα αποτελούν ιδανικές πηγές.

  • Ξηροί καρποί και γενικά τρόφιμα με Ω3 λιπαρά οξέα, για τους λόγους που προαναφέραμε: ανάλατοι ξηροί καρποί και σπόροι , όπως καρύδια, αμύγδαλα, κολοκυθόσπορος, αβοκάντο.
  • Η γλυκοπατάτα: περιέχει βιταμίνη Α , η οποία συμβάλει στην καλή υγεία του δέρματος, των οστών , των αρθρώσεων ενώ παράλληλα συμβάλει στην παραγωγή κολλαγόνου και στην ανάπτυξη των κυττάρων.
  • Τρόφιμα που περιέχουν βιταμίνη C: η βιταμίνη C είναι απαραίτητη για την παραγωγή του κολλαγόνου. Απαντάται σε πολύ καλές συγκεντρώσεις στα εσπεριδοειδή, στα ακτινίδια, στις φράουλες, στα mangos , στα λεμόνια, στον ανανά, στις ντομάτες , σε πολλά πράσινα λαχανικά, στο μπρόκολο κλπ. Εκτός αυτού, σε όλα τα παραπάνω περιέχονται και πολλά αντιοξειδωτικά ,τα οποία συμβάλλουν και στην διατήρηση της υγείας του δέρματος.
  • Τα κόκκινα φρούτα και τα πολύχρωμα λαχανικά: Μούρα, κεράσια, παντζάρια, πολύχρωμες πιπεριές, μήλα, φράουλες, ντομάτες, περιέχουν ισχυρά αντιοξειδωτικά και λυκοπένιο , το οποίο συμβάλει στην παραγωγή κολλαγόνου.

**Θυμηθείτε ότι η μαγειρεμένη ντομάτα, απελευθερώνει μεγαλύτερη ποσότητα λυκοπενίου.

  • Ζελατίνη: είναι μια επεξεργασμένη μορφή κολλαγόνου που προέρχεται κατά κύριο λόγο από οστά και δέρμα ζώων. Προστίθεται σε σούπες , dressings και επιδόρπια ζελέ. Τα τελευταία έχουν πολύ λίγες θερμίδες, αποτελούν εναλλακτική επιλογή για γλύκισμα και κυκλοφορούν στο εμπόριο “με “ και “χωρίς” ζάχαρη.

Κλείνοντας, όπως σε όλες τις διατροφικές συμβουλές, μην ξεχνάτε ,πως εφόσον αυτές εφαρμόζονται μέσα σε ένα ισορροπημένο και υγιεινό πλαίσιο διατροφής, μπορούν να έχουν θετικά αποτελέσματα και στην υγεία του δέρματος.  

Βένια Στίβακτα
Βένια Στίβακτα
Nutrition Expert
ABOUT EDITOR ALL ARTICLES