Όσα χρειάζεται να ξέρεις για τη διατροφή του παιδιού, σύμφωνα με μία διατροφολόγο

Guest Editors

Η παιδική ηλικία είναι η χρονική περίοδος στην οποία δημιουργούνται οι διατροφικές  συνήθειες, οι αποστροφές και όλες σχεδόν οι διατροφικές προτιμήσεις. Αρχικά κατά τη  βρεφική ηλικία υπάρχει η διάθεση και η περιέργεια το μωρό να δοκιμάζει τα πάντα  ενώ σταδιακά στην παιδική πια ηλικία το παιδί γίνεται πιο επιλεκτικό και συχνά αρνητικό σε νέες γεύσεις και νέα συστατικά τροφίμων.

Στη φάση αυτή οι γονείς θα πρέπει να είναι αρκετά υπομονετικοί και με κατάλληλο  τρόπο να προσπαθούν να εντάξουν νέες τροφές στο καθημερινό διαιτολόγιο των παιδιών. Καθώς το παιδί αναπτύσσεται , αυξάνονται και οι ανάγκες του για ποικίλα θρεπτικά συστατικά και καλό θα είναι οι διατροφικές προτιμήσεις να εμπλουτίζονται και να διευρύνονται πάντα με τη σωστή καθοδήγηση των ειδικών και την βοήθεια των γονέων.

Τι χρειάζεται περισσότερο ένα παιδί κατά την παιδική ηλικία;

Η σωματική ανάπτυξη σε αυτή την ηλικία είναι ταχύτατη και χρειάζεται αρκετή ενέργεια ώστε ο οργανισμός να ανταπεξέρχεται σε όλες τις βασικές λειτουργίες , στις καθημερινές δραστηριότητες του παιδιού ( διάβασμα, αθλητικές εξωσχολικές δραστηριότητες) και παράλληλα στη συνεχή σύνθεση νέων κυττάρων για ορθή και φυσιολογική ανάπτυξη. Επομένως, τα παιδιά χρειάζονται θρεπτικά φαγητά και τρόφιμα πλούσια σε ενέργεια και βιταμίνες. Διατροφή φτωχή σε θρεπτικά συστατικά ή διατροφή που δεν περιλαμβάνει τρόφιμα από όλες τις ομάδες τροφίμων, μπορεί να οδηγήσει σε υποθρεψία , μειωμένη σωματική ανάπτυξη, δυσκολία συγκέντρωσης και μείωση επιπέδων ενέργειας.

Για τη σύνθεση νέων κυττάρων και ιστών ,που αναφέραμε παραπάνω, βασικό ρόλο στην διατροφή του παιδιού παίζουν οι πρωτεΐνες.  Κοτόπουλο , κρέας, αυγά, γαλακτοκομικά πέρα από τα διάφορα μικροθρεπτικά συστατικά και μέταλλα που περιέχουν , καλύπτουν τις ανάγκες σε πρωτεΐνη και δίνουν αρκετή ενέργεια για όλες τις μεταβολικές και οργανικές ανάγκες.

Οι κανόνες της μεσογειακής πυραμίδας μπορούν σε γενικές γραμμές να εφαρμόζονται στα παιδιά με μικρές ίσως τροποποιήσεις βάση της καμπύλης ανάπτυξης , των εξατομικευμένων αναγκών και των ειδικών συστάσεων του παιδιάτρου.

Επομένως, μια ισορροπημένη διατροφή είναι και στην παιδική ηλικία το κλειδί για  σωστή ανάπτυξη.  Αυτό σημαίνει ότι τα παιδιά χρειάζεται να καταναλώνουν τρόφιμα από όλες τις ομάδες τροφίμων, καλό πρωινό γεύμα , επαρκές μεσημεριανό και βραδινό και στο ενδιάμεσο μικρά και συχνά γεύματα που θα προσφέρουν ενέργεια και τόνωση καθ όλη τη διάρκεια της ημέρας.

Ένα ισορροπημένο διαιτολόγιο θα πρέπει να περιλαμβάνει :
  • 2-3 μερίδες γαλακτοκομικών την ημέρα (γάλα, γιαούρτι, τυριά πλούσια σε ασβέστιο όπως κίτρινα τυριά και σκληρά τυριά)
  • 2-4 φρούτα την ημέρα (προτιμώνται τα ωμά ολόκληρα φρούτα αλλά και χυμός εφόσον είναι σπιτικός και φυσικός)
  • 1 μερίδα λαχανικά μαζί με κάθε γεύμα ( εναλλαγές ωμών/ βραστών/ ψητών για ποικιλία θρεπτικών συστατικών και αντιοξειδωτικών)
  • 2 φορές την εβδομάδα όσπρια
  • 2 φορές την εβδομάδα ψάρι, 1-3 φορές κρέας ή κοτόπουλο
  • 3-4 αυγά την εβδομάδα
  • ξηρούς καρπούς ανάλατους καθημερινά στα σνακ
  • Ελαιόλαδο ως βασική λιπαρή ύλη καθημερινά για φαγητό και σαλάτες

Αντιθέτως τρόφιμα πλούσια σε κορεσμένα λιπαρά  ,  υδρογονωμένα ή μερικώς υδρογονωμένα λιπαρά  (τα λεγόμενα “τρανς” λιπαρά οξέα)  τα οποία απαντώνται σε πολλά γλυκίσματα εμπορίου , σε αρκετές σοκολάτες ιδίως γάλακτος , μπισκότα εμπορίου κ.λ.π επεξεργασμένα τρόφιμα )  αλλαντικά , λουκάνικα, φαγητό “fast food”  θα πρέπει να αποφεύγονται.

Είναι πολύ σημαντικό η διατροφή του παιδιού να χαρακτηρίζεται από αγνές πρώτες ύλες και ακόμη και τα αγαπημένα του γλυκίσματα να είναι όσο το δυνατόν σπιτικά με αγνά και φρέσκα υλικά.

Σχετικά με το βάρους τους, παρακολουθείτε πάντα σε συνεννόηση με τον παιδίατρο τις ειδικές καμπύλες ανάπτυξης ανά ηλικία. Σε περίπτωση που το παιδί είναι υπέρβαρο με βάση τα προαναφερθέντα στοιχεία, απευθυνθείτε σε ειδικό επιστήμονα διατροφολόγο. Εκείνος σε συνεννόηση με τον γιατρό σας θα μπορέσει να σας καθοδηγήσει σωστά με έγκυρες συμβουλές και με ειδικό διατροφικό πλάνο, εφόσον χρειαστεί, το οποίο στις ηλικίες αυτές δεν είναι ποτέ υποθερμιδικό. Εν αντιθέσει στηρίζει και προωθεί τις ειδικές ανάγκες της ηλικίας και προάγει την υγιή ανάπτυξη του παιδιού.

 

Οι παραπάνω συστάσεις έχουν συμβουλευτικό χαρακτήρα και δεν αντικαθιστούν ειδικές ιατρικές συστάσεις ειδικών καταστάσεων

 

Photo by Providence Doucet from Unsplash

Βένια Στίβακτα
Βένια Στίβακτα
Nutrition Expert
ABOUT EDITOR ALL ARTICLES