Ένα από τα πιο συχνά παράπονα που ακούμε όλοι οι διαιτολόγοι,  κατά την καταγραφή των αρχικών ιστορικών των διαιτωμένων, είναι η δυσκολία στην απώλεια βάρους ακόμη και όταν οι ποσότητες τροφής που καταναλώνονται είναι μικρές, ή γίνονται ήδη προσπάθειες  τήρησης πιο προσεκτικού πλάνου διατροφής.

Ας δούμε κάποιους συνηθισμένους λόγους, που πολλές φορές αποτελούν εμπόδιο στην παραπάνω προσπάθεια, αλλά είναι παράλληλα αντιστρέψιμοι εφόσον εντοπιστούν και αντιμετωπιστούν με ορθό τρόπο.

Άγχος

Σε καθεστώς άγχους και στρες, εκκρίνονται ορμόνες, κυρίως κορτιζόλη, όπου επηρεάζουν τον μεταβολισμό, μειώνοντας τον ρυθμό λειτουργίας του. Επίσης, όταν είμαστε αγχωμένοι έχουμε την τάση να αναζητούμε καταφύγιο ή ευχαρίστηση μέσα από υπερκατανάλωση τροφής και ιδίως λιπαρών ή γλυκών τροφίμων.

Ορισμένα φάρμακα

Η μακροχρόνια λήψη κάποιων φαρμάκων μπορεί να είναι αιτία αύξησης του βάρους και αύξησης της όρεξης. Συζητήστε με τον γιατρό σας για τις πιθανές παρενέργειες που σχετίζονται με την διατροφή και τον μεταβολισμό.  Μην ξεχνάτε να ενημερώνετε πάντα τον διαιτολόγο σας για την λήψη οποιουδήποτε φαρμάκου, κατά την καταγραφή του ιστορικού σας.

Διαταραχές ορμονών

Χαρακτηριστική κατάσταση, ο υποθυρεοειδισμός ο οποίος μειώνει τον ρυθμό του μεταβολισμού, με αποτέλεσμα να παίρνει κανείς ευκολότερα βάρος. Ωστόσο με σωστή καθοδήγηση από τον ειδικό γιατρό – ενδοκρινολόγο, η κατάσταση αυτή μπορεί να ρυθμιστεί και στη συνέχεια να ξεκινήσει κανείς προσπάθεια τήρησης εξατομικευμένης διατροφής.

Δυσκοιλιότητα

Η χρόνια δυσκοιλιότητα συνήθως προκύπτει από κακές διατροφικές συνήθειες και πολύ συχνά συνυπάρχει με παχυσαρκία. Οδηγεί σε έντονες κατακρατήσεις υγρών αλλά και συσσώρευσης τοξινών στο σώμα. Αλλαγή στις διατροφικές συνήθειες και στην διατροφική συμπεριφορά βελτιώνει την κινητικότητα του εντέρου και βοηθά στην ομαλή λειτουργία του οργανισμού.

Μη επαρκής και ποιοτικός ύπνος

Πολλές μελέτες συσχετίζουν την έλλειψη ύπνου με την παχυσαρκία αλλά με διαταραχές σακχάρου μέσα στην ημέρα. Αυτό συμβαίνει κυρίως λόγω μείωσης του μεταβολικού ρυθμού που προκαλείται αλλά και λόγω αύξησης έκκρισης κορτιζόνης , η οποία σχετίζεται με διαταραχές στη γλυκόζη αίματος αλλά και στην ευκολότερη αποθήκευση λίπους.

Διακοπή καπνίσματος

Το κάπνισμα προκαλεί θερμογένεση, επομένως ο οργανισμός ενός καπνιστή δαπανά λίγες παραπάνω θερμίδες την ημέρα από έναν μη καπνιστή. Για το λόγο αυτό, η διακοπή του καπνίσματος θα πρέπει να συνοδεύεται και από ένα εξατομικευμένο πρόγραμμα διατροφής , προσαρμοσμένο στις νέες ανάγκες του ατόμου. Κι επειδή τα οφέλη από την διακοπή αυτής της συνήθειας είναι πολλά και αξιοσημείωτα, αξίζει κανείς να προσπαθήσει και παράλληλα να ρυθμίσει το θέμα της διατροφής του σε συνεργασία με τον διαιτολόγο του, ώστε να μην επιβαρύνει τον οργανισμό του από πιθανή αύξηση σωματικού λίπους. Αξίζει να αναφέρουμε δε, πως αποτελεί συχνό φαινόμενο μετά το κάπνισμα, η τάση πολυφαγίας ή λαιμαργίας για γλυκά ή λιπαρά τρόφιμα.

Συχνές δίαιτες και ιδιαίτερα αυστηρές και στερητικές δίαιτες

Οι ακραίες προσπάθειες μείωσης βάρους και οι συχνές αυξομειώσεις κιλών, μπορούν να επιβραδύνουν την μεταβολική λειτουργία να οδηγήσουν σε ορμονικές διαταραχές και να διαταράξουν την σύσταση του σώματος σε ότι αφορά μυικό ιστό αλλά και λιπώδη ιστό. Συζητήστε αναλυτικά με τον διαιτολόγο σας για τα χαρακτηριστικά και την σύνθεση διαιτών που ακολουθήσατε στο παρελθόν αλλά και για την χρονική διάρκεια αυτών.

Έλλειψη (ή και πλήρης αποχή) φυσικής δραστηριότητας

Ξαναθυμίζουμε την χρυσή αρχή του ενεργειακού ισοζυγίου. Εάν οι θερμίδες που προσλαμβάνουμε μέσω της τροφής μέσα στην ημέρα είναι περισσότερες από αυτές που δαπανούμε, τότε οδηγούμαστε σε αύξηση βάρους και λίπους. Αντίθετα , εάν οι θερμίδες που προσλαμβάνουμε ημερησίως είναι λιγότερες από αυτές που θα ξοδέψουμε, τότε οδηγούμαστε σε μείωση βάρους και λίπους.

Εάν αναγνωρίζετε κάποια από τις παραπάνω καταστάσεις στον εαυτό σας, συζητήστε το με τον γιατρό σας και μην αμελείτε ποτέ τον ετήσιο γενικό ιατρικό έλεγχο.

 

Photo by Pablo Merchán Montes from Unsplash

 

 

Βένια Στίβακτα
Βένια Στίβακτα
Nutrition Expert
ABOUT EDITOR ALL ARTICLES