Τα Χριστούγεννα είναι μια εποχή του χρόνου απόλυτα συνδεδεμένη με αφθονία αγαθών , ποικιλία γευστικών πειρασμών και πολλά οικογενειακά τραπέζια. Μέσα σε αυτές τις συνθήκες είναι πολύ εύκολο να χάσει κανείς τον έλεγχο στις ποσότητες που καταναλώνει ή στο είδος τροφής, π.χ. στην κατανάλωση πολλών γλυκών.

Ας δούμε πως μπορούμε να απολαύσουμε το γιορτινό τραπέζι , αποφεύγοντας παράλληλα τις υπερβολές.

Είναι πολύ σημαντικό να αποφεύγουμε την απότομη αύξηση του βάρους μας μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα, καθώς έτσι θα αποφύγουμε παράλληλα τις ακραίες προσπάθειες απώλειας κιλών, που συνήθως ακολουθούν των γιορτινών περιόδων, ταλαιπωρώντας έτσι τον οργανισμό  με απότομες αυξομειώσεις βάρους.

Διατροφικές Συμβουλές για το διάστημα εορτών από Χριστούγεννα έως Πρωτοχρονιά
  •  Δεν αμελούμε τα μικρά και συχνά γεύματα . Το έχουμε τονίσει πολλάκις. Όσο περισσότερο διατηρούμε τον βασικό κορμό της καθημερινής μας διατροφής τόσο πιο διαχειρίσιμη είναι η διατροφική μας συμπεριφορά στα μεγάλα τραπέζια. Παράλληλα με αυτόν τον τρόπο δεν θα κάτσουμε στο τραπέζι πεινασμένοι, κάτι το οποίο από μόνο του θα μας αποτρέψει από υπερβολές.
  • Δεν ξεχνάμε να συνοδεύουμε το κύριο γεύμα μας με σαλάτα. Οι φυτικές ίνες θα δώσουν το αίσθημα κορεσμού και παράλληλα θα μας εφοδιάσουν με βιταμίνες και αντιοξειδωτικά συστατικά.
  • Δεν στερούμαστε κάτι το οποίο μας αρέσει και που πιθανότατα δεν το τρώμε συχνά. π.χ. επιλέγουμε την αγαπημένη μας σως με το φαγητό μας αλλά προσέχουμε την ποσότητα.
  • Αρκούμαστε σε μια μικρή μερίδα από ένα αγαπημένο μας παραδοσιακό ορεκτικό ( όπως πίτες ή άλλες ζύμες) και προσπαθούμε να γεμίσουμε το πιάτο μας με λίγο από όλα τα εδέσματα, χωρίς να εστιάζουμε αποκλειστικά σε τηγανιτά ή λιπαρά τρόφιμα.
  • Μαζί με τα λαχανικά, φροντίζουμε να καταναλώσουμε και μια καλή ποσότητα πρωτεΐνης ( άπαχο κρέας σε φιλέτο ή στήθος από γαλοπούλα). Ο συνδυασμός αυτός μας προσφέρει σύντομα αίσθηση κορεσμού.
  • Εάν θέλουμε μετά το γεύμα μας να απολαύσουμε το αγαπημένο μας γλυκό, φροντίζουμε τα μικρά γεύματα μας μέσα στην ημέρα να είναι αρκετά ελαφριά και χαμηλά σε λιπαρά, ενώ παράλληλα κρατάμε το μέτρο στην κατανάλωση αλκοόλ. Μην ξεχνάτε πως με μεγάλη ποσότητα αλκοόλ επιβαρύνουμε την συνολική ημερήσια πρόσληψη θερμίδων χωρίς ουσιαστικά να το συνειδητοποιούμε.
  • Στο πολύ συχνό ερώτημα “ μελομακάρονο ή κουραμπιές “ η απάντηση είναι μάλλον σχετική. Και τα δύο αποδίδουν περίπου τις ίδιες θερμίδες, ωστόσο το μελομακάρονο περιέχει καλής προέλευσης λιπαρά ( ελαιόλαδο, καρύδια) και περισσότερα αντιοξειδωτικά (από το ελαιόλαδο , το μέλι, τα καρύδια ). Ωστόσο, αφήστε τον εαυτό σας να απολαύσει ότι από τα δύο επιθυμεί. Είναι γλυκά που τα καταναλώνουμε μόνο μία φορά το χρόνο και εφόσον είναι φτιαγμένα από αγνά υλικά , δεν έχουμε λόγο να τα ενοχοποιούμε.
Συμβουλή:

Παραμονές και Ανήμερα των βασικών εορτών αντί για το απογευματινό σας σνακ καταναλώστε μία μερίδα από  το αγαπημένο σας εορταστικό γλυκό και συνοδεύστε το με ένα υγιεινό αφέψημα από ενδημικά Ελληνικά βότανα. Το αφέψημα θα συμβάλει στην ενυδάτωση σας, θα σας ενισχύσει με περισσότερα αντιοξειδωτικά και μέσω της διούρησης που προκαλεί θα σας βοηθήσει να νιώσετε τις επόμενες ώρες του “πλούσιου γεύματος” πιο ανάλαφροι. Στο σημείο αυτό να τονίσουμε, την σημασία της επαρκούς λήψης νερού. Μην ξεχνάτε και στις ημέρες των εορτών να πίνετε τουλάχιστον 1,5 λίτρο νερό/ την ημέρα.

Φέτος ιδίως , που οι συνθήκες είναι πιο ιδιαίτερες από ποτέ , ας χαρούμε τις ζεστές οικογενειακές στιγμές με τους οικείους μας, απολαμβάνοντας την Ελληνική κουζίνα μαζί με το πλήθος γεύσεων και θρεπτικών συστατικών που μπορεί να μας προσφέρει.

Το σίγουρο είναι πως ,εάν τηρήσουμε  τις παραπάνω συμβουλές θα καταφέρουμε να διατηρήσουμε  την επιθυμητή σταθερότητα του βάρους κατά την περίοδο των εορτών.

Οι παραπάνω συστάσεις αφορούν τον γενικό υγιή πληθυσμό , έχουν συμβουλευτικό χαρακτήρα και δεν αντικαθιστούν ιατρικές οδηγίες ειδικών καταστάσεων.

 

Photo by Libby Penner from Unsplash

Βένια Στίβακτα
Βένια Στίβακτα
Nutrition Expert
ABOUT EDITOR ALL ARTICLES