Οι φωτογραφίες της Sally Mann, αμφιλεγόμενες, μοναδικές, υπέροχες

SOUL by ΒΙΒΗ

Στις αρχές της δεκαετίας του 1990, η φωτογράφος Sally Mann μετέτρεψε ένα από τα πιο μπανάλ στοιχεία της οικογενειακής ζωής, το άλμπουμ φωτογραφιών, σε ενοχλητικό, διχαστικό και τελικά αξέχαστο έργο τέχνης.

Η σειρά φωτογραφιών “Immediate Family” – “Άμεση οικογένεια”, με πρωταγωνιστές τα τρία της παιδιά (Emmett, Jessie και Virginia) σε ιδιαίτερες πόζες στο καλοκαιρινό σπίτι τους στην αγροτική Βιρτζίνια έχουν μείνει στην ιστορία. Η κριτική που ακολούθησε προκάλεσε πολλά ερωτήματα για την διαφορά μεταξύ της πορνογραφίας και της τέχνης και προβλημάτισε για την χρησιμοίηση των παιδιών σε αυτές τις εικόνες.

Παρά τα όσα ειπώθηκαν για την συγκεκριμένη δουλειά της Mann, εκείνη είδε τον εαυτό της λιγότερο ως φωτογράφο πορτρέτων που προκαλεί αλλά ως μια αφηγήτρια του τόπου της, τον Αμερικανικό Νότο. Πολλές από τις φωτογραφίες της αποτίουν φόρο τιμής στο οικογενειακό αγρόκτημά της στο Λέξινγκτον της Βιρτζίνια.

Η Mann όπως όλες οι μαμάδες άρχισε να φωτογραφίζει τα παιδιά της μόλις γεννήθηκαν. Θυμάται ότι για χρόνια φωτογράφιζε τις υποτιμημένες και εξαιρετικές οικιακές σκηνές της ζωής κάθε μητέρας. Το 1985 άνοιξε τα “φωτογραφικά” της μάτια και άρχισε να βλέπει τις δυνατότητες σοβαρών εικόνων μέσα στην οικογένεια της. Θεωρεί την πρώτη της «καλή οικογενειακή φωτογραφία» την λήψη του πορτραίτου της Jessie που έχει πρηστεί μετά από τσιμπήματα εντόμων.

Sally Mann

Damaged Child, 1984

Αμέσως, η σκοτεινή πλευρά της παιδικής ηλικίας, σε αντίθεση με την πιο παρθένα και κοινή εικόνα της αθωότητας, την προσέλκυσε. Περιγράφει τις οικογενειακές φωτογραφίες της ως ένα προληπτικό μέσο για την αποτροπή πραγματικής βλάβης στην οικογένεια. Οι σειρά των φωτογραφιών που στην συνέχεια έγιναν βιβλίο τραβήχτηκαν μεταξύ 1984 και 1991 στις αγροτικές περιοχές της Βιρτζίνια, όπου η Mann και τα παιδιά πέρασαν τα παιδικά τους χρόνια.

Sally Mann

The New Mothers, 1989

Η Sally Man είχε αποφασίσει απο την αρχή να μην δημοσιεύσει το βιβλίο αλλά να περιμένει δέκα χρόνια μετά τη λήψη των τελευταίων φωτογραφιών. Ο λόγος για την απροθυμία της ήταν ότι ήθελε να μεγαλώσουν λίγο τα παιδιά για να καταλάβουν τις εικόνες. Ωστόσο, όταν δύο απο τα παιδιά, ο Emmett και η Jessie το ανακάλυψαν, διάφωνησαν, επιμένοντας ότι η μητέρα τους έπρεπε να δημοσιεύσει το βιβλίο νωρίτερα.

Τα παιδιά, ωστόσο, είχαν την εξουσία να αμφισβητήσουν τις φωτογραφίες που θα δημοσιεύονταν. Η Virginia αρνήθηκε να εμφανιστεί μια φωτογραφία που είναι στην τουαλέτα, ενώ ο Emmett αρνήθηκε μια φωτογραφία του με κάλτσες στα χέρια του. Σύμφωνα με τη Sally Mann, τα παιδιά φάνηκαν να ανησυχούν μόνο για την απεικόνιση ως σπασίκλες και ποτέ δεν ενοχλήθηκαν από το γυμνό.

Υποθέτω ότι κάθε γονέας πιστεύει ότι το παιδί τους είναι το πιο εκπληκτικό, υπέροχο πλάσμα που έχει υπάρξει ποτέ στη γη. Χρησιμοποιώ τις φωτογραφίες μου για να εκφράσω αυτήν την έκπληξη και την ευγνωμοσύνη.
 
Κατά τη γνώμη μου, οι εικόνες των παιδιών είναι πάντα αθώες και δεν μπορούν να προκαλέσουν με οποιονδήποτε τρόπο. Αυτές οι εικόνες, με την καλλιτεχνική ματιά μιας ταλαντούχας μητέρας δεν μπορεί να προβληθεί διαφορετικά.

www.sallymann.com

Βιβή Μπασινά
Βιβή Μπασινά
Γιατί να κλαίμε όταν μπορούμε να γελάμε;
ABOUT EDITOR ALL ARTICLES