Ο Αλέξανδρος Παυλίδης μας μιλά για τη μέθοδο που ανέπτυξε που βοηθά τα παιδιά με δυσλεξία

BODY by ΒΑΣΩ

Ο Αλέξανδρος Παυλίδης Επιστημονικός Διευθυντής των ‘Dyslexia Centers – Pavlidis Method’ μιλά στο 4moms.gr για την δυσλεξία, τα συμπτώματα που θα πρέπει να παρατηρούμε εμείς οι γονείς, την αντιμετώπισή της, αλλά και για το διεθνώς αναγνωρισμένο Τέστ Παυλίδη.

Τι είναι η δυσλεξία;

Η Δυσλεξία είναι το κοινό χαρακτηριστικό που όχι μόνον δεν εμπόδισε αλλά και βοήθησε να γίνουν Διάσημοι Εφευρέτες, Νομπελίστες, Καλλιτέχνες, Επιχειρηματίες, Αθλητές και Ηγέτες οι Δυσλεξικοί, Αϊνστάιν, Έντισον, Λεονάρδο Ντα Βίντσι, Τζον Λένον, Γ. Ντίσνεϊ, Πικάσο, Σπίλμπεργκ, Στηβ Τζομπς, Μπιλ Γκέιτς, Μοχάμεντ Αλή, Λουγκάνης, Γιαννιώτης, Κέννεντυ και Τσόρτσιλ, κλπ

Η δυσλεξία είναι δώρο, μόνον όμως όταν γνωρίζουμε την ύπαρξή της και την αντιμετωπίζουμε έγκαιρα και σωστά. Αντιθέτως, η άγνοια χειροτερεύει την ειδική μαθησιακή δυσκολία της, που χαρακτηρίζεται από την πολύ αργή ανάγνωση, την ανορθογραφία (μολονότι γνωρίζουν τους κανόνες) και από τη δυσκολία να μεταφέρουν την εξαιρετική τους σκέψη στο γραπτό. Η πνευματική τους ικανότητα είναι ανώτερη από τη χαμηλή σχολική τους επίδοση στα γραπτά και στα θεωρητικά μαθήματα.  Όμως, αποδίδουν πολύ καλύτερα στα πρακτικά μαθήματα και στα προφορικά, γι’ αυτό δικαίως εξετάζονται προφορικά. Το θεμελιώδες διαγνωστικό κριτήριο της Δυσλεξίας είναι η πολύ αργή και με λάθη ανάγνωση, διά βίου.

Η δυσλεξία είναι ιδιαίτερα παραπλανητική, γιατί δεν φαίνεται στην καθημερινή προφορική επικοινωνία αφού δεν παρουσιάζουν προβλήματα στον προφορικό λόγο και συχνά έχουν εξαιρετική λογική και ευφυΐα.

Η άγνοιά μας προκαλεί την άδικη και καταστροφική αρνητική κριτική που σε συνδυασμό με τις μαθησιακές δυσκολίες καταστρέφουν την Αυτοπεποίθηση και την Αυτοεκτίμηση των παιδιών μας και τα οδηγούν στη δυστυχία. Επίσης, συχνά πέφτουν θύματα bullying.

Τι την προκαλεί;

Η δυσλεξία όπως και η διάσπαση προσοχής, παρορμητικότητας-υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ), συνήθως συνυπάρχουν και προκαλούνται από νευρο-αναπτυξιακές αιτίες και είναι κυρίως κληρονομικές. Άρα, υπάρχουν από τη γέννα.

Ποια είναι τα κυριότερα συμπτώματα της δυσλεξίας;

Αναγνωστικές Δυσκολίες, δηλαδή:

  • Επίπονη, Πολύ Αργή και με Λάθη Ανάγνωση.
  • Συχνά, πηδούν σειρές, κομπιάζουν, επαναλαμβάνουν, προσθέτουν ή αφαιρούν συλλαβές ή αντικαθιστούν  λέξεις  σε τέτοιο σημείο,  ώστε μερικές φορές άλλη λέξη να βλέπουν  και  άλλη  να διαβάζουν.
  • Μονότονος Ρυθμός – Δεν Χρωματίζουν τη Φωνή.
  • Δυσκολία στην Αναγνώριση-Κατονομασία Γραμμάτων, Λέξεων ή Αντικειμένων.
  • Δυσκολία στην Ανάγνωση Χειρόγραφων Κειμένων.
  • Σύντμηση Λέξεων (π.χ. μαθαίνοντας – μαθαίνω).
  • Αντικατάσταση μεγάλων και σπάνιων λέξεων με μικρότερες, συχνότερες (π.χ. ωτορινολαρυγγολόγος – γιατρός).
  • Παραλείψεις συνδετικών Λέξεων, Άρθρων, Συνδέσμων.
  • Δεν Διαβάζουν για Ευχαρίστηση.

Ορθογραφικές Δυσκολίες:

  • Αλλοπρόσαλλη Ορθογραφία.
  • Γραμματικά Λάθη, μολονότι γνωρίζουν τους γραμματικούς κανόνες.
  • Κολλούν τις λέξεις
  • Διαφορετική Ορθογραφία της ίδιας Λέξης. Μπορούν ακόμη και να γράψουν 3 φορές την ίδια λέξη στην ίδια πρόταση με 3 διαφορετικούς τρόπους.
  • Ανορθογραφία, Ιδιαίτερα στις μεγάλες Λέξεις.
  • Παράλειψη Τόνων και Σημείων Στίξης.
  • Ακαλλίγραφη, Ακαλαίσθητη, Δυσανάγνωστη Γραφή
  • Επιμονή σε Αντιστροφές και Αναστροφές (και πάνω από την Ηλικία των 7 – 8 Ετών).
  • Αργό Γράψιμο.

Αφού η Δυσλεξία οφείλεται σε διαφορετική επεξεργασία των γραπτών πληροφοριών από τον εγκέφαλο, είναι αναμενόμενο τα συμπτώματα της Δυσλεξίας να μην περιορίζονται μόνο στην Ανάγνωση και τη Γραφή, αλλά και σε οποιαδήποτε άλλη λειτουργία, η οποία διευθύνεται από τα ίδια εγκεφαλικά κέντρα και που απαιτεί κοινές ικανότητες με την ανάγνωση, όπως:

Δυσκολίες Χωρο-Χρονικής Αλληλοδιαδοχής – Αλληλοδιαδοχικών Ενεργειών-Διεργασιών, π.χ. δέσιμο κορδονιών, κεφαλιές στο ποδόσφαιρο, πήδημα σχοινάκι, κούμπωμα κουμπιών πουκαμίσου, δέσιμο κόμπου γραβάτας, κλπ.

Αλληλοδιαδοχική Οφθαλμοκίνηση – Λανθασμένη Οφθαλμοκίνηση

Επίσης, δυσκολεύονται στη διαχείριση του χρόνου με άσκοπα διαλείμματα, έχουν Φτωχό Λεξιλόγιο, Αργούν να Μιλήσουν, είναι Αδέξιοι και παρουσιάζουν προβλήματα στην αποστήθιση (π.χ. προπαίδεια), μερικές φορές στα μαθηματικά, ενώ δυσκολεύονται στις ξένες γλώσσες και ιδιαιτέρως στα Αγγλικά, διότι άλλα βλέπεις και άλλα γράφεις και διαβάζεις.

Έχουν τα αγόρια περισσότερες πιθανότητες να εμφανίσουν δυσλεξία σε σχέση με τα κορίτσια;

Ναι. Διεθνώς, η Δυσλεξία εμφανίζεται σε 4 Αγόρια προς 1 Κορίτσι, που σημαίνει ότι τα αίτιά της είναι Βιολογικά, γι’ αυτό ούτε οι διαφορετικές γλώσσες, φυλές ούτε και τα διαφορετικά κοινωνικο-πολιτιστικά περιβάλλοντα δεν επηρεάζουν την βιολογική αναλογία Αγοριών (4) – Κοριτσιών (1).

Υπάρχουν σήμερα περισσότερα δυσλεξικά άτομα σε σχέση με το παρελθόν;

Όχι. Επειδή τα αίτια της δυσλεξίας και της ΔΕΠΥ είναι βιολογικά, όπως όλες οι βιολογικής αιτίας διαταραχές, είναι αναμενόμενο να υπάρχουν διαχρονικά σε παρόμοια ποσοστά, διεθνώς.

Οι δυσλεξικοί ήταν, είναι και θα είναι περίπου 10% (5-15%)  του πληθυσμού, διεθνώς.

Όσο πιο ενημερωμένοι είναι οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί τόσο περισσότερα παιδιά μας θα διαγιγνώσκονται με δυσλεξία, ενώ από άγνοια προηγουμένως η μαθησιακή τους δυσκολία λανθασμένα θα αποδιδόταν σε τεμπελιά, αδιαφορία, κλπ

Αντιμετωπίζεται η δυσλεξία και πώς;

Η δυσλεξία αντιμετωπίζεται επιτυχώς, με εξατομικευμένες ψυχο-εκπαιδευτικές μεθόδους, μόνον από εξειδικευμένους ειδικούς παιδαγωγούς και ψυχολόγους. Η κατανόηση και η αποδοχή της δυσκολίας από το παιδί, την οικογένειά του και από τους εκπαιδευτικούς, η στενή μεταξύ τους συνεργασία, καθώς και η σωστή ψυχο-κοινωνική του υποστήριξη, αποτελούν τα προαπαιτούμενα για την επιτυχή αντιμετώπιση.

Το πρώτο στάδιο είναι συνήθως η άρνηση του γονιού να δεχθεί τη διάγνωση. Όμως, η γνώση, η κατανόηση, η αποδοχή, η ενθάρρυνση και η υποστήριξή μας οδηγούν τους Δυσλεξικούς στην Επιτυχία και στην Ευτυχία.

Κύριε Παυλίδη, θα ήθελα να μας μιλήσετε για το Τεστ και για την Μέθοδο Παυλίδη, διότι είστε ο πλέον αρμόδιος, δε νομίζετε;

Τα Πλεονεκτήματα του Τέστ και της Μεθόδου Παυλίδη, σε σχέση με τα διεθνώς χρησιμοποιούμενα διαγνωστικά ψυχο- εκπαιδευτικά τεστ για τη Δυσλεξία και με τα διαγνωστικά ερωτηματολόγια για τη ΔΕΠΥ είναι τα εξής:  Διεθνώς για να διαγνωσθεί ο μαθητής ως δυσλεξικός, πρέπει να υστερεί στην ταχύτητα και στην ευχέρεια της Ανάγνωσης τουλάχιστον κατά 1,5 έτος, από τον μέσο όρο της τάξης του.  Συνεπώς, μπορεί να διαγνωσθεί ως Δυσλεξικός, το νωρίτερο μετά τα μέσα της 2ας δημοτικού.  Η διάγνωση με ψυχο-εκπαιδευτικά τεστ πραγματοποιείται από εξειδικευμένους Ειδικούς Παιδαγωγούς και Ψυχολόγους, και είναι υποκειμενική.  Η διάγνωση της ΔΕΠΥ είναι ακόμη πιο υποκειμενική και πραγματοποιείται με την κλινική παρατήρηση και κυρίως με ερωτηματολόγια που συμπληρώνουν οι εκπαιδευτικοί ή οι γονείς.

Το Τεστ Παυλίδη, έχει τα εξής σημαντικά Πλεονεκτήματα:

  • Δεν βασίζεται στην ανάγνωση ή στη γραφή, αλλά σε σημαντικές βιολογικές-αντικειμενικές και ακριβείς μετρήσεις (οφθαλμοκίνηση).  Άρα, μπορεί να εφαρμοστεί Προσχολικά, για την Ακριβή Πρόγνωση της Δυσλεξίας και τη Διάγνωση της ΔΕΠΥ.
  • Προλαμβάνει-μειώνει τις Μαθησιακές Δυσκολίες και τη ΔΕΠΥ, συνεπώς και τα σοβαρά δευτερογενή ψυχο-κοινωνικά προβλήματα (π.χ. Χαμηλή Αυτοπεποίθηση, Αυτοεκτίμηση, Bullying) που δημιουργεί η ταπεινωτική, καθημερινή σχολική-μαθησιακή αποτυχία και η αρνητική-επικριτική συμπεριφορά στο σπίτι και συχνά στο σχολείο, λόγω άγνοιας.
  • Τόσο η Δυσλεξία, όσο και η ΔΕΠΥ Αντιμετωπίζονται επιτυχώς,  αν γίνει έγκαιρη, έγκυρη και σωστή Διάγνωση και Αντιμετώπιση.

Μέθοδος Παυλίδη (Αντιμετώπιση)

To Τεστ Παυλίδη, καθοδηγεί με ακρίβεια την αποτελεσματική εξατομικευμένη αντιμετώπιση (ξεχωριστά για κάθε παιδί ανάλογα με τις δυνατότητες και τις αδυναμίες του) με την Μέθοδο Παυλίδη, για την οποία έχουν γίνει εκτεταμένες μελέτες σε γνωστά πανεπιστήμια της Αγγλίας και των ΗΠΑ. Είναι η πιο αποτελεσματική διεθνώς για τη βελτίωση της ανάγνωσης και της ορθογραφίας, αφού έχει αποδειχθεί ότι είναι 6 ως 8 φορές πιο αποτελεσματική από τις μεθόδους που χρησιμοποιούνται στα Ελληνικά σχολεία. Πραγματοποιείται ευχάριστα με TABLET και ταυτόχρονα με τη σημαντική βελτίωση της μάθησης, στα 37 Κέντρα μας βοηθούμε και ψυχοκοινωνικά τα παιδιά, με στόχους την αύξηση της Αυτοπεποίθησης, την Επιτυχία και την Ευτυχία.

Απόδειξη της διεθνούς μοναδικότητας του βιολογικού Τεστ και της Μεθόδου Παυλίδη, αποτελεί το γεγονός ότι προσέρχονται στα Κέντρα μας στην Ελλάδα για την διάγνωση και την αντιμετώπιση της Δυσλεξίας και της ΔΕΠΥ οικογένειες από 44 χώρες, ακόμη και από τις πλέον προηγμένες, όπως: ΗΠΑ, Καναδά, Αυστραλία, Κίνα, Αυστρία, Βέλγιο, Ολλανδία, Ιταλία, Ισπανία, Ελβετία, Δανία, Νορβηγία, Σουηδία, Αγγλία, Γαλλία, Γερμανία, κλπ. 

Μπορεί και ένας ενήλικας να βελτιώσει την δυσλεξία του;

Ναι. Ποτέ δεν είναι αργά να γίνει η διάγνωση και να ξεκινήσει η αντιμετώπιση, αλλά το χθες είναι προτιμότερο από το σήμερα και αυτό από το αύριο. Βεβαίως, όπως τόνισε ο πατέρας της ιατρικής Ιπποκράτης, η πρόγνωση-πρόληψη είναι σημαντικότατη για την εξέλιξη οποιασδήποτε δυσκολίας ή διαταραχής. 

Ποιες είναι οι 3 συμβουλές που θα δίνατε στους γονείς που έχουν παιδιά με δυσλεξία;

  • Η κατανόηση της δυσκολίας και η αποδοχή της πραγματικότητας. Από την στιγμή που θα το αποδεχθούμε, έχουμε κάνει τα πρώτα σωστά βήματα για τη βελτίωση μέσω της σωστής διάγνωσης και αντιμετώπισης.  Αν εμείς δεν αποδεχτούμε το παιδί μας, είναι δύσκολο να αποδεχτεί το παιδί τον εαυτό του.
  • Η επικέντρωσή μας στα θετικά. Να μην χρησιμοποιούμε αρνητικές-υποτιμητικές εκφράσεις όπως τεμπέλη, βλάκα, ηλίθιε, αδιάφορε, κλπ.  Δεν κάνουμε αρνητική κριτική, αλλά ενθαρρύνουμε την προσπάθεια με θετικά σχόλια, ασχέτως αποτελέσματος.
  • Κοινή και σταθερή γραμμή τόσο από το οικογενειακό όσο και από σχολικό περιβάλλον, για την θέσπιση ορίων και αποδεκτής συμπεριφοράς.

Κύριε Παυλίδη, ποιοι πρέπει να είναι οι στόχοι μας;

Στόχος πάντα πρέπει να είναι η ευτυχία του παιδιού  και η αύξηση της αυτοπεποίθησης και της αυτοεκτίμησής του. Σε αυτο παίζει πολύ σημαντικό ρόλο η μαθησιακή βελτίωσή του. Πρέπει να τονίζουμε πάντα τη σημαντικότητα της προσπάθειας και όχι του αποτελέσματος, ταυτόχρονα με την αυτοαποδοχή μέσω της αποδοχής του από εμάς.

Ευχαριστούμε πολύ!

Αλέξανδρος Γ. Παυλίδης, BSc, MA

Ψυχολόγος και Eιδικός Παιδαγωγός

Επιστημονικός Διευθυντής των ‘Dyslexia Centers – Pavlidis Method’

dyslexiacenters.gr

Βάσω Στασινού-Νικοπολίδη
Βάσω Στασινού-Νικοπολίδη
Το σώμα λέει αυτό που δεν μπορούν να πουν οι λέξεις
ABOUT EDITOR ALL ARTICLES

MORE EDITOR'S ARTICLES

Δέκα λεπτά την ημέρα αρκούν για να είσαι σε καλή φυσική κατάσταση

Δέκα λεπτά την ημέρα αρκούν για να είσαι σε καλή φυσική κατάσταση

Ο Ντέιβιντ Μπέκαμ φίλησε την κόρη του στο στόμα και τα σχόλια έπεσαν “βροχή”. Είναι σωστό να φιλάμε τα παιδιά στο στόμα ή όχι;

Ο Ντέιβιντ Μπέκαμ φίλησε την κόρη του στο στόμα και τα σχόλια έπεσαν “βροχή”. Είναι σωστό να φιλάμε τα παιδιά στο στόμα ή όχι;

Τα παιδιά παραπονιούνται για σπυράκια από την πολύωρη χρήση μάσκας – Tι μπορούμε να κάνουμε;

Τα παιδιά παραπονιούνται για σπυράκια από την πολύωρη χρήση μάσκας – Tι μπορούμε να κάνουμε;

Πως επιλέγουμε το σωστό άθλημα για τα παιδιά μας

Πως επιλέγουμε το σωστό άθλημα για τα παιδιά μας

«Φέρε επαέ τα εγγόνια μου να βγάλομε μια φωτογραφία», είπε η γιαγιά και μαζεύτηκαν 100 άτομα!

«Φέρε επαέ τα εγγόνια μου να βγάλομε μια φωτογραφία», είπε η γιαγιά και μαζεύτηκαν 100 άτομα!

Δοκίμασε μια ενναλλακτική συνταγή που θα αρέσει σίγουρα σε όλη την οικογένεια

Δοκίμασε μια ενναλλακτική συνταγή που θα αρέσει σίγουρα σε όλη την οικογένεια

Μαμάδες με κόρες στη Ρόδο, στη Χάλκη και στην Λίνδο!

Μαμάδες με κόρες στη Ρόδο, στη Χάλκη και στην Λίνδο!

  Όταν ο ήλιος ανατείλει, η Βηρυτός, η πόλη μου, δεν θα υπάρχει πια   Patricia Khoder L’ Orient le Jour, 5 Αυγούστου 2020    *

  Όταν ο ήλιος ανατείλει, η Βηρυτός, η πόλη μου, δεν θα υπάρχει πια   Patricia Khoder L’ Orient le Jour, 5 Αυγούστου 2020    *

Αν πας Λευκάδα πρώτη φορά,προτάσεις για παραλίες,φαγητό και άλλα πολλά!

Αν πας Λευκάδα πρώτη φορά,προτάσεις για παραλίες,φαγητό και άλλα πολλά!