Πόσο συχνά μπορούμε να τρώμε συκώτι;

Guest Editors

Το συκώτι στον ανθρώπινο οργανισμό αλλά και σε όλους αντίστοιχα τους ζωικούς οργανισμούς, είναι ένα ζωτικό όργανο με ποικίλες και πολύ σημαντικές λειτουργίες, για την διατήρηση της καλής υγείας . Μία από τις σημαντικότερες λειτουργίες του είναι να φιλτράρει και να εξουδετερώνει βλαβερές τοξίνες ενώ παράλληλα αποθηκεύει σε μεγάλα ποσά λιποδιαλυτές βιταμίνες ( A, D, E  ) και πολύτιμα μέταλλα και ιχνοστοιχεία όπως σίδηρο και σελήνιο (ιδίως το μοσχαρίσιο συκώτι αποτελεί πολύ καλή πηγή σιδήρου και φυλλικού οξέος).

Εκτός από μοσχαρίσιο συκώτι, καλή εναλλακτική επιλογή αποτελεί το συκώτι πουλερικών ή αρνιού / κατσικιού.

Για την ακρίβεια, το συκώτι είναι από τις λίγες τροφές που συγκεντρώνουν τόσα πολλά και διαφορετικά θρεπτικά συστατικά και βιταμίνες.

Παρατίθενται τα πιο σημαντικά:

Bιταμίνη D: εάν και η κύρια κάλυψη της συγκεκριμένης βιταμίνης γίνεται μέσω της έκθεσης στον ήλιο, ωστόσο το συκώτι αποτελεί μία από τις λίγες καλές διατροφικές πηγές βιταμίνης D.

Βιταμίνες συμπλέγματος Β: Eίναι πολύ σημαντικές για το νευρικό σύστημα αλλά και την ικανότητα

Πλούσιο σε πρωτεΐνη, υψηλής βιοδιαθεσιμότητας, δηλαδή απορροφάται σε μεγάλο ποσοστό από τον οργανισμό.

Περιέχει υψηλό ποσοστό σιδήρου καθώς και αρκετά μέταλλα και ιχνοστοιχεία, επίσης σημαντικά για την ομαλή λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος, κυριότερα εκ των οποίων είναι: ψευδάργυρος, χαλκός, σελήνιο.

Βιταμίνη Α , η οποία είναι πολύ σημαντική για την όραση αλλά και την τόνωση του ανοσοποιητικού μας συστήματος καθώς έχει και ισχυρή αντιοξειδωτική δράση . Ωστόσο, επειδή σε υπερκατανάλωση βιταμίνης Α, υπάρχει κίνδυνος τοξικότητας συμβουλευτείτε πάντα τον γιατρό και τον διαιτολόγο σας σχετικά με την συχνότητα κατανάλωσης συκωτιού . Μία μικρή μερίδα μόλις των 80-90γρ είναι ικανή να υπερκαλύψει την ημερήσια συνιστώμενη πρόσληψη!

Προσοχή:

Οι έγκυες γυναίκες, λόγω του ότι δεν θα πρέπει να λαμβάνουν μεγάλα ποσά βιταμίνης Α, να καταναλώνουν σε αραιή συχνότητα και πολύ μικρές ποσότητες, σύμφωνα και με τις ειδικές οδηγίες του ιατρού τους ή να επιλέγουν άλλες καλές πηγές σιδήρου στην διατροφή τους (όπως το μοσχαρίσιο κρέας).

Άτομα που αντιμετωπίζουν προβλήματα στα νεφρά ή έχουν ανεβασμένο ουρικό οξύ και ακολουθούν διατροφή χαμηλή σε πουρίνες συνιστάται να αποφεύγουν την κατανάλωση συκωτιού. Επίσης , άτομα που αντιμετωπίζουν καρδιαγγειακά νοσήματα ή υπελιπιδαιμίες θα πρέπει να αποφεύγουν την κατανάλωση συκωτιού.

Σχετικά με τα παιδιά:

Από την ηλικία των 6 μηνών και μετά, όπου και αρχίζει η εισαγωγή στερεών τροφών στα βρέφη, μπορεί να ξεκινήσει σταδιακά και η κατανάλωση συκωτιού, πάντα με βάση τις αντίστοιχες οδηγίες του παιδιάτρου.

Τέλος, προτιμήστε συκώτι από ζώα ελευθέρας βοσκής ή από ζώα που έχον τραφεί με βιολογικές τροφές.

 

Βένια Στίβακτα
Βένια Στίβακτα
Nutrition Expert
ABOUT EDITOR ALL ARTICLES