Όσα πρέπει να γνωρίζεις για την Γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση

Guest Editors

Η Γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση (ΓΟΠ) είναι μία αρκετά ενοχλητική κατάσταση, η οποία ταλαιπωρεί πολύ κόσμο όλων των ηλικιών και συχνά και γυναίκες κατά την περίοδο της κύησης.

Τι ακριβώς εννοούμε με τον όρο ΓΟΠ ;

Φυσιολογικά , όταν τρώμε η τροφή κατευθύνεται μέσω του οισοφάγου στο στομάχι. Στο κατώτερο τμήμα του οισοφάγου υπάρχει ο κάτω οισοφαγικός σφιγκτήρας (ουσιαστικά πρόκειται για ένα σύνολο μυών) , ο οποίος προωθεί την τροφή προς στο στομάχι και παράλληλα εμποδίζει την επιστροφή του γαστρικού περιεχομένου προς τα πίσω (στον οισοφάγο).

Όταν ωστόσο στον σφιγκτήρα αυτόν υπάρχει χάλαση (δηλαδή χαλάρωση), τότε μέρος από το περιεχόμενο του στομάχου μαζί με γαστρικά υγρά ( τα οποία είναι όξινα), παλινδρομούν και πάλι προς τον οισοφάγο, με αποτέλεσμα τα χαρακτηριστικά ενοχλητικά συμπτώματα όπως: αίσθηση καψίματος στον οισοφάγο, καούρες,  ερεθισμός κατά την κατάποση. Τα συμπτώματα αυτά γίνονται εντονότερα μετά την κατανάλωση του γεύματος αλλά και όταν το άτομο ξαπλώνει.

Οι παράγοντες που μπορεί να οδηγήσουν στην ΓΟΠ είναι πολλοί και σχετίζονται κυρίως με τον τρόπο ζωής.

Έτσι παρατηρείται συχνά, συνοδευτικά με τις παρακάτω συνήθειες:

σε αυξημένη κατανάλωση αναψυκτικών και όξινων (ξινών) ροφημάτων

σε αυξημένη κατανάλωση σοκολάτας

σε αυξημένη κατανάλωση πολλών έντονων μπαχαρικών

σε αυξημένη κατανάλωση αλκοολούχων ποτών

σε άτομα που καπνίζουν ( το κάπνισμα προκαλεί χάλαση του κάτω οισοφαγικού σφιγκτήρα)

σε άτομα που είναι υπέρβαρα ή παχύσαρκα , καθώς και σε άτομα που έχουν αυξημένο κοιλιακό λίπος

σε άτομα που κάνουν καθιστική ζωή ή έχουν μειωμένη φυσική δραστηριότητα

σε άτομα που φορούν συχνά και για πολλές ώρες πολύ στενά ρούχα

Οι συστάσεις για ανακούφιση των συμπτωμάτων της ΓΟΠ, έχουν άμεση σχέση με την αλλαγή διατροφικών συνηθειών και αφορούν κυρίως τα παρακάτω σημεία:

  • αποφυγή όξινων φρούτων και των χυμών τους (όπως πορτοκάλι και άλλα εσπεριδοειδή)
  • αποφυγή υψηλής πρόσληψης λιπαρών τροφών, τροφών με υψηλή περιεκτικότητα σε βούτυρο, αποφυγή σε τηγανιτά τρόφιμα αλλά και λιπαρές σάλτσες (προτιμήστε μικρή ποσότητα από ωμό ελαιόλαδο επάνω από το φαγητό σας)
  • προτείνονται μικρά και συχνά γεύματα και το τελευταίο γεύμα (προ βραδινής κατάκλισης) να απέχει 3 ώρες από την ώρα ύπνου.
  • αποφυγή κατάκλισης αμέσως μετά το φαγητό, θα πρέπει να περνούν 3-4 ώρες.
  • Περιορισμός στον καφέ και σε ότι περιέχει καφεϊνη, σε τρόφιμα και ροφήματα που περιέχουν κακάο
  • αποφυγή έντονων, δυνατών μπαχαρικών, καυτερών συστατικών
  • αποφυγή κατανάλωσης μέντας και δυόσμου

Δώστε έμφαση στους παράγοντες που ενισχύουν την εμφάνιση της ΓΟΠ και εστιάστε σε σε μία διατροφή με μικρά και συχνά γεύματα, απλά και ελαφριά μαγειρεμένα, με ωμό ελαιόλαδο στο τέλος. Αυξήστε το περπάτημα και διατηρήστε ένα υγιές σωματικό βάρος.

Βένια Στίβακτα
Βένια Στίβακτα
Nutrition Expert
ABOUT EDITOR ALL ARTICLES