Μπίρα: Τα είδη, οι θερμίδες και τα οφέλη του αγαπημένου ποτού

Guest Editors

4moms team , 25-07-2019

Κάλλια Θ. Γιαννιτσοπούλου

Η μπίρα συνήθως αποτελείται από νερό, σιτηρά, λυκίσκο και μαγιά. Τα 4 βασικά αυτά συστατικά, πέρα από τη γεύση, το άρωμα και το χρώμα, της χαρίζουν και τη θρεπτική της αξία. Η μπίρα είναι από τα λίγα αλκοολούχα ποτά που περιέχουν αντιοξειδωτικά συστατικά, βιταμίνες, μέταλλα και ιχνοστοιχεία όπως το μαγνήσιο, το κάλιο, ο φώσφορος, το σελήνιο, μικρές ποσότητες ασβεστίου και βιταμίνες του συμπλέγματος Β.

Το κριθάρι βύνης είναι ο συνηθέστερα χρησιμοποιούμενος κόκκος.

Είναι συνήθως αρωματισμένη με λυκίσκο για να ενισχυθεί η πικρή γεύση και να εξισορροπηθεί η γλυκύτητα της βύνης. Ο λυκίσκος λειτουργεί επίσης ως συντηρητικό. Κάποια παρασκευάσματα παρασκευάζονται με άλλους σπόρους: σιτάρι, καλαμπόκι ή ρύζι αντί για κριθάρι. Αρκετές φορές χρησιμοποιούνται φρούτα, βότανα και μπαχαρικά για να δημιουργηθούν μπύρες μοναδικής γεύσης.

Η περιεκτικότητα της μπίρας σε αλκοόλ κυμαίνεται από λιγότερο από 3% έως 40% ανάλογα με το στυλ της μπίρας και τη συνταγή. Οι περισσότερες μπύρες περιέχουν από  4% έως 6% αλκοόλ.

Διατροφική αξία

Μία μπίρα με 5% αλκοόλ των 100 γρ. περιέχει:

  • Nερό: 94,32 γρ.
  • Mαγνήσιο: 6 mg
  • Συνολικά λιπίδια: 0,06 γρ.
  • Φώσφορος: 13 mg
  • Yδατάνθρακες: 1,61 γρ.
  • Kάλιο: 25 mg
  • Σάκχαρα: 0,05 γρ.
  • Nάτριο: 4 mg
  • Aσβέστιο: 5 mg
  • Διαιτητικές ίνες: 0,1 γρ.

 

Eίδη μπίρας και θερμίδες

Υπάρχουν αρκετά είδη μπίρας που μπορείτε να βρείτε στην αγορά ώστε να διαλέξετε αυτό που σας ταιριάζει. Διαβάστε παρακάτω τα πιο ευρέως γνωστά είδη.

  • Ξανθιά μπίρα-110 θερμίδες/250 ml
  • Μαύρη μπίρα-160 θερμίδες/250 ml
  • Light μπίρα-80 θερμίδες/250 ml
  • Μπίρα χωρις αλκοόλ-57 θερμίδες/250 ml

Οφέλη στην υγεία

Η μπίρα μπορεί να παρέχει σημαντικά οφέλη για την υγεία αρκεί να καταναλώνεται στην συνιστώμενη ποσότητα. Αυτή είναι, ένα κουτάκι μπίρας ως 2 φορές στην εβδομάδα για τις γυναίκες και ως 5 την εβδομάδα για τους άντρες. Διαβάστε παρακάτω τα πιο σημαντικά οφέλη.

1-Μειώνει τον κίνδυνο εμφάνισης εμφράγματος

 Η μπίρα μειώνει τα ποσοστά  εμφάνισης εμφράγματος κατά 20-40%, ενώ έρευνες δείχνουν πως η μέτρια κατανάλωση μπίρας μειώνει και τα ποσοστά εμφάνισης καρδιαγγειακών προβλημάτων.

Αυτό οφείλεται στις φυτικές ίνες που περιέχονται στη μπίρα και ρίχνουν τα επίπεδα της κακής χοληστερίνης στο αίμα. Οι μικρές ποσότητες μπίρας σε συχνή βάση αυξάνουν, από την άλλη, τα επίπεδα της καλής χοληστερίνης η οποία με τη σειρά της μειώνει τις πιθανότητες σκλήρυνσης των αρτηριών με αποτέλεσμα να αποφεύγεται το έμφραγμα. Η μπίρα περιέχει ακόμα πολυφαινόλες, αντιοξειδωτικές ουσίες που προστατεύουν την υγεία της καρδιάς.

2-Ελαττώνει τις πέτρες στους νεφρούς

 Έρευνα συσχέτισε τη μέτρια κατανάλωση μπίρας με τη μείωση, κατά 40%, των πιθανοτήτων εμφάνισης πέτρας στους νεφρούς. Η υψηλή περιεκτικότητα σε νερό της μπίρας (γύρω στο 93%) βοηθάει στη σωστή λειτουργία των νεφρών και την αποβολή των τοξινών από τον οργανισμό

Επιπλέον, οι διουρητικές ιδιότητες της μπίρας, αποτρέπουν το φαινόμενο της αφυδάτωσης, που είναι ένας από τους κύριους λόγους εμφάνισης πέτρας στους νεφρούς. Τέλος, συστατικά του λυκίσκου επιβραδύνουν την απελευθέρωση του ασβεστίου από τα οστά, εμποδίζοντας έτσι τη συσσώρευσή του στους νεφρούς και τη συνεπαγόμενη ανάπτυξη πέτρας.

3-Προστατεύει από την νόσο του Alzheimer

 Ίσως ένα από τα πιο αξιοσημείωτα οφέλη για την υγεία της μπίρας είναι η ικανότητά της να προστατεύει από το Αλτσχάιμερ. Ερευνητές ανέλυσαν αρκετές μελέτες και κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι οι μέτριοι καταναλωτές μπίρας είχαν 23% λιγότερες πιθανότητες να αναπτύξουν διαφορετικές μορφές άνοιας και γνωστικής δυσλειτουργίας, συμπεριλαμβανομένης της νόσου του Αλτσχάιμερ. Η περιεκτικότητα σε πυρίτιο στη μπίρα θεωρείται ότι προστατεύει τον εγκέφαλο από τις επιβλαβείς επιδράσεις υψηλών ποσοτήτων αλουμινίου στο σώμα, οι οποίες αποτελούν μία από τις πιθανές αιτίες της νόσου του Alzheimer.

4-Μικρότερος κίνδυνος εμφάνισης διαβήτη

 Αυτό είναι ένα άλλο αξιόλογο πλεονέκτημα της μέτριας κατανάλωσης μπίρας. Σύμφωνα με μελέτη του Χάρβαρντ το 2011, περίπου 38.000 μεσήλικες άνδρες, όσοι έπιναν μία έως δύο μπύρες καθημερινά είχαν 25% μείωση του κινδύνου ανάπτυξης διαβήτη τύπου 2. Η περιεκτικότητα σε αλκοόλ στη μπίρα αυξάνει την ευαισθησία στην ινσουλίνη, πράγμα που βοηθά στην πρόληψη του διαβήτη. Επιπλέον, η μπίρα είναι μια καλή πηγή διαλυτής ίνας που παίζει σημαντικό ρόλο στην υγιεινή διατροφή των ανθρώπων που πάσχουν από διαβήτη.

Μύθοι σχετικά με την μπίρα

  • Η μπίρα σε ξεδιψάει. Στην πραγματικότητα η μπίρα μπορεί να σε αφυδατώσει, αφού λόγω της διούρησης χάνεις τελικά περισσότερα υγρά από αυτά που παίρνεις.
  • Η μπίρα είναι καλή για τις μητέρες που θηλάζουν. Η αλήθεια είναι ότι η μπίρα διεγείρει την έκκριση της προλακτίνης, της ορμόνης που συνδέεται άμεσα με το θηλασμό και την παραγωγή γάλακτος. Αυτό όμως είναι λάθος γιατί η μπίρα δεν παύει να περιέχει οινόπνευμα το οποίο περνά στο μητρικό γάλα και επηρεάζει το νευρικό σύστημα του βρέφους. Καλό θα ήταν οι θηλάζουσες να προσλαμβάνουν μαγιά μπίρας σε χάπια έτσι ώστε να αποφεύγεται η λήψη αλκοόλ από την πόσιμη μπίρα και να επιτυγχάνονται τα οφέλη ως προς το θηλασμό.
  • Η μπίρα παχαίνει. Σαρώστε τον μύθο ότι η μπίρα φταίει για την «μπυροκοιλιά». Η μπίρα δεν παχαίνει αν φυσικά καταναλώνεται με σύνεση και μέτρο.

 Θυμηθείτε ότι το κλειδί για να αποκομίσετε  τα καταπληκτικά οφέλη της μπίρας για την υγεία, είναι η μέτρια κατανάλωση. Η υπερβολική κατανάλωση μπίρας και άλλων αλκοολούχων ποτών μπορεί να είναι καταστροφική για την υγεία σας.

Κάλλια Θ. Γιαννιτσοπούλου

Κλινική διαιτολόγος- διατροφολόγος, MSc, MBA, SRD

Επιστημονικό Διαιτολογικό Κέντρο ‘Σώμα Υγιές’

www.somaygies.gr

                                                                                                   

4moms team
4moms team
Inspiring Living, Mom's Life in Greece
ABOUT EDITOR ALL ARTICLES