Νέα αμερικανική έρευνα που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό «Health Psychology» της Αμερικανικής Εταιρείας Ψυχολογίας, επισημαίνει ότι η έλλειψη ύπνου στην εφηβική ηλικία συνδέεται με αυξημένα ποσοστά επικίνδυνων σεξουαλικών συμπεριφορών, όπως η μη χρήση προφυλακτικού ή το σεξ υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών.

Στην έρευνα συμμετείχαν 1.850 νέοι ηλικίας 16 – 19 ετών από τη Νότια Καλιφόρνια, οι απαντήσεις των οποίων συλλέχθηκαν τέσσερις φορές σε διάστημα τεσσάρων ετών (2013-2017).

Οι συμμετέχοντες ανέφεραν το πρόγραμμα και την ποιότητα του ύπνου τους για τις καθημερινές και τα Σαββατοκύριακα, το κατά πόσο έπαιρναν τις απαραίτητες προφυλάξεις ή έκαναν χρήση αλκοόλ και άλλων ουσιών πριν τη σεξουαλική πράξη.

Όπως αναφέρει η Δρ. Ουέντι Μ. Τρόξελ, επικεφαλής ερευνήτρια, συμπεριφοριστική και κοινωνική επιστήμονας της εταιρείας ερευνών RAND Corporation: «Οι επαρκείς ώρες ύπνου για έναν έφηβο είναι οχτώ με δέκα την ημέρα, που όμως σπάνια τηρείται για ποικίλους λόγους, όπως είναι οι αλλαγές στο βιολογικό του ρολόι, οι κοινωνικές πιέσεις από τους συνομηλίκους του, το ότι το σχολείο ξεκινά πολύ νωρίς το πρωί και η εξισορρόπηση μεταξύ των σχολικών και των εξωσχολικών δραστηριοτήτων του».

Τι έδειξαν τα αποτελέσματα της έρευνας

Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι μόνο το 26% των εφήβων συμπλήρωναν οκτώ ώρες ύπνου, ενώ το υπόλοιπο 74% έκλεινε 6,4 με 7,5 ώρες ύπνου σε καθημερινή βάση. 

Σε ό,τι αφορά τα Σαββατοκύριακα, οι νέοι χωρίστηκαν σε τρεις κατηγορίες: σε αυτούς που συμπλήρωναν εννέα ώρες ύπνου, σε αυτούς που κοιμούνταν πάνω από 10,6 ώρες και εκείνους που έκλειναν μόλις 7,8 ώρες ύπνου.

Όσοι ξεπερνούσαν το οκτάωρο (μέχρι και 3,5 ώρες επιπλέον) τα Σαββατοκύριακα, ήταν σε καλύτερη κατάσταση σε σχέση με όσους κοιμόντουσαν λιγότερο από οκτώ ώρες τις καθημερινές. Και αυτοί ωστόσο είχαν αυξημένες πιθανότητες υιοθέτησης επικίνδυνων συμπεριφορών.

Όσοι δεν συμπλήρωναν το ενδεδειγμένο οκτάωρο ούτε τις καθημερινές ούτε τα Σαββατοκύριακα, κινδύνευαν να εμφανίσουν χρόνια κόπωση και είχαν διπλάσιες πιθανότητες να κάνουν μη ασφαλές σεξ.

Η Δρ. Τρόξελ τόνισε ότι η αναπλήρωση ύπνου το Σαββατοκύριακο και ένα -όσο το δυνατό- σταθερό πρόγραμμα ύπνου τις καθημερινές, είναι ιδανικά για να αποφευχθεί η χρόνια έλλειψη ύπνου.

Η σημασία της ρύθμισης αυτού του παράγοντα είναι επιτακτική για την πρόληψη των σεξουαλικώς μεταδιδόμενων νοσημάτων και του AIDS, καθώς, όταν δεν τηρούνται τα μέτρα προφύλαξης, ο κίνδυνος μετάδοσης τέτοιων λοιμώξεων αυξάνεται σημαντικά.

 

4moms team
4moms team
Inspiring Living, Mom's Life in Greece
ABOUT EDITOR ALL ARTICLES