Ένα προβληματικό παιδί, μια κατάληψη, τα προβλήματα της ελληνικής παιδείας γίνονται προβλήματα της ελληνικής κοινωνίας

MIND by ΑΜΑΛΙΑ

Η είδηση έχει κάνει το γύρο των ειδήσεων & του ίντερνετ. Δεν θα καταπιαστώ με τις λεπτομέρειες. Για μένα δεν έχουν σημασία. Ξέρω πως πολλοί θα πουν ότι οι λεπτομέρειες κάνουν τη διαφορά. Σε γενικές γραμμές το πιστεύω και εγώ. Όχι όμως όταν μιλάμε για παιδιά. Διάβασα την ανάλυση της Χριστίνας Ταχιάου Όταν ένα σχολείο έχει… “μαθησιακές δυσκολίες”  και ταυτίστηκε. Θα έβαζα, όμως,  τίτλο “Όταν ένα σχολείο έχει… δυσκολίες”. Γιατί μάλλον δυσκολεύεται το σχολείο να αντιμετωπίσει την κατάσταση και όχι τις… «μαθησιακες δυσκολιες». Και την πληρώνει ο μαθητής. Ο ταραξίας, ο προβληματικός, αυτός που δυσκολεύεται… Και το σχολείο κρύβεται πίσω από τους συμμαθητές του. 

Συμφωνα, λοιπόν με το ρεπορτάζ, σε γυμνάσιο της Καλαμαριάς, στη Θεσσαλονίκη οι μαθητές έκαναν κατάληψη, με αίτημα την απομάκρυνση από το σχολείο ενός μαθητή της Α’ Γυμνασίου. Οπως προκύπτει από το ρεπορτάζ, το παιδί έχει «μαθησιακές δυσκολίες» και, σύμφωνα με τους μαθητές, η συνύπαρξή τους στο ίδιο σχολείο είναι πολύ δύσκολη. Υπάρχουν καταγγελίες για βίαιη συμπεριφορά από πλευράς του παιδιού, το οποίο δεν έχει ούτε φίλους ούτε υποστηρικτές. 

Δεν έχει σημασία εάν το παιδί έχει αυτισμό, “μαθησιακές δυσκολίες” ή προβλήματα επιθετικής συμπεριφοράς. Αυτό που θα επρεπε να μας απασχολεί είναι το πως μια κοινωνία αντιδρά στη συμπεριφορά ενός 13χρονου. Γιατί ένα σχολείο είναι μια μικρή κοινωνία. Με δομημένη λειτουργία, κανόνες και διαπροσωπικές σχέσεις.

Σε αυτήν την μικρή κοινωνία αποφάσισαν να “εξοστρακίσουν” ένα παιδί για τη συμπεριφορά του, να το βγάλουν στη σέντρα. Θα πει κάποιος ότι δεν είχαν άλλη επιλογή. 

Το ερώτημα, βεβαίως, είναι ποιός και πως εξάντλησε όλα τα μέσα για την επίλυση του θέματος; Και γιατί η μόνη επιλογή είναι η κατάληψη των μαθητών. Γιατί οι μαθητές καλούνται να δράσουν για κατι που θα έπρεπε να έχουν φροντίσει ήδη οι δάσκαλοι, ο Διευθυντής και τα αρμόδια όργανα.

Γιατί σύμφωνα με τους κανονισμούς εάν ένα παιδί έχει πραγματικά δυσκολίες τότε προβλέπεται από το νόμο ειδική αγωγή – δασκάλα δίπλα του. Εάν ένα παιδί έχει παραβατική συμπεριφορά τότε επίσης προβλέπεται από τους κανονισμούς τιμωρία ακόμη και αποβολή από το σχολείο. Δυο διαφορετικές προσεγγίσεις που, όμως, στόχο έχουν να επιλύσουν ένα πρόβλημα.

Σαφώς και το ζητούμενο είναι η ασφάλεια όλων των μαθητών και όχι η ανοχή υπέρ ενός που ζημιώνει το σύνολο. Για αυτό και υπαρχουν δικλείδες ασφαλείας όπως η ειδική αγωγή σε περιπτώσεις συνδρόμων, η αναγκαστική αλλαγή σχολείου εάν χρειάζεται ειδικό σχολείο ένα παιδί, η παρακολούθηση από ψυχολόγους ή/και κοινωνικούς λειτουργούς, η αποβολή σε περίπτωση επιθετικών παιδιών – ακόμη και η οριστική αποβολή από το σχολείο. Οι ειδικοί γνωρίζουν καλύτερα. Θα έπρεπε τουλάχιστον.

Για αυτά τα τελευταία παιδιά – τα επιθετικά, τα δύσκολα, τα κοινωνικώς απροσάρμοστα – προτρέπω να διαβάσετε ένα βιβλίο. Να το διαβάσετε μαζι με τα παιδιά σας. “Ο Κύριος μου” της Ζωρζ Σαρρή. Σε αυτό το βιβλίο ένας δάσκαλος κάνει τη διαφορά στη ζωή ενός παιδιού. Ενός δύσκολου παιδιού με επιθετική συμπεριφορά. Γιατί αυτή είναι η δουλειά ενός δασκάλου. Να καθοδηγεί, να ενσκύπτει πάνω από τα προβλήματα των παιδιών. Να αγαπάει αυτό που κάνει και να δίνει όλο του το είναι. Και ευτυχώς γνωρίζω πολλούς τέτοιους. Γνωρίζω και από τους άλλους, του ωχαδελφισμού, του δεν βαριέσαι… Αυτό, όμως, είναι και ένα από τα βασικά προβλήματα της ελληνικής παιδείας που γίνεται τελικώς πρόβλημα της κοινωνίας.

Σε όλους λοιπόν θα θυμίσω τα λόγια του Μέγα Αλέξανδρου για το δικό του δάσκαλο, τον Αριστοτέλη:

Στους γονείς μας οφείλουμε το ζην, στους δασκαλους το ευ ζην.

 

 

Αμαλία Κυπαρίσση
Αμαλία Κυπαρίσση
Είμαστε αυτό που σκεφτόμαστε
ABOUT EDITOR ALL ARTICLES

MORE EDITOR'S ARTICLES

Τα όχι που μας καθορίζουν

Τα όχι που μας καθορίζουν

Στην Κυψέλη: μια must παιδική παράσταση, ένα “χωριό” στην πόλη & μια πάστα θρύλος

Στην Κυψέλη: μια must παιδική παράσταση, ένα “χωριό” στην πόλη & μια πάστα θρύλος

Είδαμε την Ευνοούμενη. Οι πρώτες εντυπώσεις από την οσκαρική ταινία του Λάνθιμου.

Είδαμε την Ευνοούμενη. Οι πρώτες εντυπώσεις από την οσκαρική ταινία του Λάνθιμου.

Επιτυχημένοι ως Έλληνες; Οι περιπτώσεις Τσιτσιπά & Λάνθιμου

Επιτυχημένοι ως Έλληνες; Οι περιπτώσεις Τσιτσιπά & Λάνθιμου

Ο σεξισμός μέσα μας και γύρω μας

Ο σεξισμός μέσα μας και γύρω μας

10 “κανόνες” για αγορομάνες

10 “κανόνες” για αγορομάνες

Μια ημέρα στην Εθνική Βιβλιοθήκη

Μια ημέρα στην Εθνική Βιβλιοθήκη

5 στιγμές, 5 αφορμές, 5 δεσμεύσεις και ένα τραγούδι για το 2019

5 στιγμές, 5 αφορμές, 5 δεσμεύσεις και ένα τραγούδι για το 2019

Κλείσε θέση & πάμε βόλτα: 3 ολοκληρωμένες προτάσεις, θέατρο, βόλτα, φαγητό για τα Χριστούγεννα

Κλείσε θέση & πάμε βόλτα: 3 ολοκληρωμένες προτάσεις, θέατρο, βόλτα, φαγητό για τα Χριστούγεννα