Είδαμε την Ευνοούμενη. Οι πρώτες εντυπώσεις από την οσκαρική ταινία του Λάνθιμου.

MIND by ΑΜΑΛΙΑ

Δευτέρα βράδυ στη στοά της Όπερας. Στην οδό Ακαδημίας. Στο υπόγειο σινεμά που μετρά δεκαετίες λειτουργίας. Λαμπερή πρεμιέρα. Η πραγματική λάμψη, όμως, κάνει την εμφάνιση της με το που σβήσουν τα φώτα. Η «Ευνοούμενη» του Γιώργου Λάνθιμου φωτίζει το εκράν και για δύο ώρες μας ταξιδεύει στην Αγγλία, στις αρχές του 18ουαιώνα. Η ταινία λειτουργεί σε δύο επίπεδα. Σαν να ακροβατεί ανάμεσα σε δύο παράλληλα σύμπαντα. Αυτό των ιστορικών γεγονότων, τα οποία και αγγίζει επιδερμικά, και αυτό των ανθρωπίνων σχέσεων. 

 Η εξουσία που διαβρώνει, οι ευθραστες σχέσεις, οι ανθρώπινες αδυναμίες, η φιλοδοξία, η αγάπη, η αποπλάνηση, η αλαζονεία, η εξουσιαστική δύναμη που μπορεί να ασκήσει ο ένας στον άλλον, η ανάγκη για ελαφρότητα & παιχνίδι, το βάρος της εξουσίας,η επιβίωση, οι ίντριγκες, τα ανθρώπινα πάθη είναι μερικά από τα κυρίαρχα θέματα της ταινίας. Και ναι μεν αναπτύσσονται σε ένα συγκεκριμένο ιστορικό πλαίσιο, αυτό της Αγγλίας στις αρχές του 18ουαιωνα και στη βασιλεία της Άννας, αλλά παρουσιάζονται με έναν τρόπο που τα κάνει διαχρονικά.

 Η ιστορική πλοκή έρχεται σε δεύτερη μοίρα γιατί στην Ευνοούμενη, οι ανθρώπινες αδυναμίες και τα ανθρώπινα πάθη βρίσκονται σε πρώτο πλάνο. Η ταινία συνδυάζει αριστουργηματικά το ανάλαφρο με το τραγικό. Έχει κάτι το αριστοφανικό.

 Μας άρεσε ιδιαιτέρως η χρήση των ευρυγώνιων φακών  που δίνουν βάθος. Ο θεατής γίνεται παρατηρητής. Σαν να βλέπει από απόσταση.  Και έτσι όπως ξεπερνούν το οπτικό πεδίο της συνήθους αθρώπινης όρασης με έβαλαν στη θέση του «Μεγάλου Αδελφού», αυτού που όλα τα βλέπει, όλα τα παρατηρεί, όλα θέλει να τα ξέρει.

Μερικά ιστορικά στοιχεία πριν δείτε την ταινία:

Η Άννα (1665-1714) ήταν η πρώτη βασίλισσα της Μεγάλης Βρετανίας μετά τις Πράξεις Ένωσης την 1η Μαϊου 1707 οπότε και ενώθηκε το Βασίλειο της Αγγλίας με αυτό της Σκωτίας. Βασίλευσε για 12 χρόνια και ήταν η τελευταία μονάρχης του Οίκου των Στιούαρτ καθώς δεν έκανε παιδιά. Πέθανε από αρθρίτιδα. Η βασιλεία της σημαδεύτηκε από προσωπικές κρίσεις – τις οποίες και θίγει η ταινία με έναν ακραίο πολλές φορές τρόπο – αλλά και κρίσεις σχετικές με τη διαδοχή στο Στέμμα και τη θρησκευτική πόλωση.  Ο πόλεμος που βρίσκεται στο επίκεντρο των συζητήσεων στην ταινία αλλά όχι στο επίκεντρο της ταινίας είναι ο Πόλεμος της Ισπανικής Διαδοχής. Σε αυτόν τον πόλεμο η Αγγλία, Ολλανδία και Αυστρία υποστήριζαν την διεκδίκηση του ισπανικού θρόνου από τον Αρχιδούκα Κάρολο εναντίον της Γαλλίας και Ισπανία που υποστήριζαν την υποψηφιότητα του Φιλίππου, δούκα του Ανζού.

Λίγα λόγια για την ταινία:

Η Αγγλία βρίσκεται σε πόλεμο με τους Γάλλους. Παρόλα αυτά, οι αγώνες πάπιας και η κατανάλωση ανανά βρίσκονται στο απόγειό τους. Η φιλάσθενη Βασίλισσα Άννα (Ολίβια Κόλμαν) βρίσκεται στον θρόνο και η στενή της φίλη Λαίδη Σάρα (Ρέιτσελ Βάις) κυβερνά τη χώρα στη θέση της, ενώ ταυτόχρονα φροντίζει για την υγεία και το απρόβλεπτο ταπεραμέντο της. Όταν η νέα υπηρέτρια Άμπιγκεϊλ (Έμμα Στόουν) καταφτάνει, η γοητεία της την κάνει αμέσως αγαπητή στη Σάρα. Η Σάρα την παίρνει υπό την προστασία της και η Άμπιγκεϊλ βρίσκει μια ευκαιρία να επιστρέψει στις αριστοκρατικές της ρίζες. Καθώς οι τακτικές του πολέμου καταναλώνουν όλο τον χρόνο της Σάρα, η Άμπιγκεϊλ παίρνει τη θέση της ως η συντροφιά της Βασίλισσας. Η φιλία τους της δίνει την ευκαιρία να κάνει πραγματικότητα τις φιλοδοξίες της και δεν θα αφήσει καμία γυναίκα, καμία πολιτική και κανένα κουνέλι να σταθούν εμπόδιο στον δρόμο της…

Λίγο πριν φωτιστεί το εκράν φωτίζεται η αίθουσα με την παρουσία του Γιώργου Λάνθιμου. Συγκινημένος, λιγομιλητος, επιβλητικός εμφανίζεται για λίγο μπροστά μας στην επίσημη πρεμιέρα της ταινίας του, στην γενέτειρα του, την Αθήνα. “Ευχαριστώ όλους που ήρθατε και όλους εκείνους που οργάνωσαν αυτή τη προβολή. Πρέπει να πω ότι είναι μία περίεργη μέρα για μένα σήμερα, γιατί όπως οι περισσότεροι από εσάς ξέρετε, ήταν η κηδεία του πατέρα μου. Αλλά αν ξέρω κάτι γι’ αυτόν, είναι ότι έζησε τη ζωή του διασκεδάζοντας και περνώντας όσο καλύτερα μπορούσε μέχρι το τέλος και αυτό θα ήθελα να κάνετε και εσείς σήμερα, να περάσετε ωραία, να διασκεδάσετε, να γελάσετε, να κλάψετε και να έχετε μία πολύ ωραία βραδιά», είπε.

Γιατί η ζωή ισορροπεί επικίνδυνα ανάμεσα στην αλαφράδα και την σοβαρότητα. Ανάμεσα στην κωμωδία και την τραγωδία.

Και μια γεύση από τη μουσική που δένει υπέροχα με το σκηνικό, τα κοστούμια, την εποχή.

 

Αμαλία Κυπαρίσση
Αμαλία Κυπαρίσση
Είμαστε αυτό που σκεφτόμαστε
ABOUT EDITOR ALL ARTICLES

MORE EDITOR'S ARTICLES

Τα όχι που μας καθορίζουν

Τα όχι που μας καθορίζουν

Ένα προβληματικό παιδί, μια κατάληψη, τα προβλήματα της ελληνικής παιδείας γίνονται προβλήματα της ελληνικής κοινωνίας

Ένα προβληματικό παιδί, μια κατάληψη, τα προβλήματα της ελληνικής παιδείας γίνονται προβλήματα της ελληνικής κοινωνίας

Στην Κυψέλη: μια must παιδική παράσταση, ένα “χωριό” στην πόλη & μια πάστα θρύλος

Στην Κυψέλη: μια must παιδική παράσταση, ένα “χωριό” στην πόλη & μια πάστα θρύλος

Επιτυχημένοι ως Έλληνες; Οι περιπτώσεις Τσιτσιπά & Λάνθιμου

Επιτυχημένοι ως Έλληνες; Οι περιπτώσεις Τσιτσιπά & Λάνθιμου

Ο σεξισμός μέσα μας και γύρω μας

Ο σεξισμός μέσα μας και γύρω μας

10 “κανόνες” για αγορομάνες

10 “κανόνες” για αγορομάνες

Μια ημέρα στην Εθνική Βιβλιοθήκη

Μια ημέρα στην Εθνική Βιβλιοθήκη

5 στιγμές, 5 αφορμές, 5 δεσμεύσεις και ένα τραγούδι για το 2019

5 στιγμές, 5 αφορμές, 5 δεσμεύσεις και ένα τραγούδι για το 2019

Κλείσε θέση & πάμε βόλτα: 3 ολοκληρωμένες προτάσεις, θέατρο, βόλτα, φαγητό για τα Χριστούγεννα

Κλείσε θέση & πάμε βόλτα: 3 ολοκληρωμένες προτάσεις, θέατρο, βόλτα, φαγητό για τα Χριστούγεννα