Κατάλληλο κάτω των 18. Ένα Φεστιβάλ που δεν πρέπει να χάσεις

MIND by ΑΜΑΛΙΑ

«Τα παιδιά χρειάζονται τέχνη και ιστορίες και ποιήματα και μουσική, όσο χρειάζονται αγάπη και φαγητό και καθαρό αέρα και παιχνίδι» Philip Pullman 

Με την έβδομη τέχνη θα έχουν την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή παιδιά & έφηβοι στο 1ο Παιδικό και Εφηβικό Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου που θα γίνει στο Μέγαρο Μουσικής στις 7, 8 & 9 Δεκεμβρίου.   Για πληροφορίες και πλήρες πρόγραμμα πατήστε εδώ!

Συναντήσαμε την Πρόεδρο, Αμάντα Λιβανού, και την Διευθύντρια, Καλλιόπη Χαραλάμπους, του Φεστιβαλ και μιλήσαμε για την ιδέα, τις ταινίες, το Φεστιβαλ, τα παιδιά, τη μαγεία του κινηματογράφου.

Λίγα λόγια για την ιδέα, πως γεννήθηκε και πως υλοποιείται.

Kαλλιόπη Xαραλάμπους.: Η ιδέα γεννήθηκε από μια πρακτική ανάγκη για τη δημιουργία μιας μεγάλης κινηματογραφικής γιορτής για παιδιά, εφήβους και τις οικογένειες τους. Αντίθετα με άλλες μεγάλες πόλεις, στην Αθήνα τα παιδιά μας και οι νέοι δεν έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν ταινίες από τον παγκόσμιο κινηματογράφο. Και κάθε χρόνο αυτός ο κινηματογράφος παράγει εξαιρετικές ταινίες που δεν φτάνουν σε μας γιατί μόνο στο πλαίσιο ενός φεστιβάλ μπορούν να προβληθούν και να επικοινωνήσουν με το ευρύ κοινό.

Αμάντα Λιβανού.: Η ιδέα ήταν της Καλλιόπης, με την οποία δουλεύαμε μαζί στο Mad TV πολύ πριν γίνει μητέρα, ιδέα που μοιράστηκε μαζί μου και αμέσως συμφωνήσαμε ότι ήταν κάτι που θέλαμε και μπορούσαμε μαζί να κάνουμε. Προσωπικά νοιώθω μεγάλη χαρά που δημιουργούμε τους κινηματογραφικούς θεατές του μέλλοντος, που τους καλούμε να συμμετάσχουν σε μία κινηματογραφική γιορτή και όχι απλά να πάνε ένα οικογενειακό σινεμά πριν πάνε σε κάποια άλλη δραστηριότητα.

Όσο για την υλοποίηση, γίνεται με πολλή αγάπη, σκληρή δουλειά, γέλια, ψάξιμο και όπως όλα τα νέα ξεκινήματα, ανοικτή σκέψη και διάθεση για πειραματισμό.

Σε ποιές ηλικίες απευθύνεται;

Καλλιόπη Χαραλάμπους: Το σύνθημά μας είναι «Κατάλληλο κάτω των 18»! Το φεστιβάλ απευθύνεται σε όλα τα παιδιά και τους νέους και σε όσους νιώθουν παιδιά και νέοι. Ξεκινάμε από την ηλικία των 3 ετών – μπορεί αυτή να είναι και η πρώτη τους κινηματογραφική εμπειρία. Και γιαυτές τις πολύ μικρές ηλικίες υπάρχει μια ειδική πρόβλεψη, ώστε η κάθε προβολή να μην ξεπερνάει τα 60 λεπτά και οι ταινίες να έχουν απλές θεματικές, και αφήγηση που να μην κουράζει.

Τι θα δούμε στο Φεστιβάλ; Μερικά highlights

Καλλιόπη Χαραλάμπους: Θα δούμε 75 ταινίες μικρού και μεγάλου μήκους.  Αλλά όχι μόνο. Θα έχουμε καλεσμένους δημιουργούν ταινιών που θα συνομιλήσουν με το κοινό. Μια μικρή ράπερ – τη Si-G-  που θα παρουσιάσει την ταινία της και θα ραπάρει ζωντανά στη σκηνή της Αίθουσας Δημήτρης Μητρόπουλος!

Δημιουργήσαμε εργαστήρια κινηματογράφου για παιδιά από 5 ετών, όπου θα μάθουν πρακτικά κάποιες αρχές κινηματογράφου, μοντάζ, ηχοληψίας, ειδικών εφέ και stopmotionanimation.

Θα έχουμε παράλληλες δραστηριότητες στα δύο φουαγιέ (Σκαλκώτας και Μητρόπουλος): χώρους ξεκούρασης και παιχνιδιού για τα παιδιά πριν και μετά τις προβολές. Εκπαιδευτικές δράσεις σε συνεργασία με το Ελληνικό Παιδικό Μουσείο, αναγνώσεις βιβλίων για τα μικρά παιδιά, ένα βιβλιοεγαστήρι από το βιβλίο του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης [ΜοΜΑ] «Η μικρή Σάρλοτ σκηνοθέτις»και θα παρουσιάσουμε για πρώτη φορά ταινίες με ζωντανή μεταγλώττιση για παιδιά που δεν μπορούν να διαβάσουν υπότιτλους.

Αμάντα Λιβανού: Θα δούμε επίσης ταινίες για πολύ μικρά παιδιά που έχουν μεταγλωτιστεί στο στούνιο αλλά και ταινίες στις οποίες θα γίνεται ζωντανή μεταγλώτιση από ηθοποιούς κατά την διάρκεια της προβολής. Θα διαμορφώσουμε επίσης κάποιους χώρους στα φουαγιέ του Μεγάρου με τέτοιο τρόπο ώστε τα παιδιά (και οι γονείς τους!) να μπορούν να ξαποστάσουν μεταξύ προβολών, να ξαπλώσουν στα μαξιλάρια και να διαβάσουν ένα από τα παιδικά βιβλία που πολύ ευγενικά μας παραχώρησαν εκδότες παιδιών βιβλίων. Στόχος μας είναι να υπάρχει μια ατμόσφαιρα γιορτής, το Φεστιβάλ να είναι μία ημερήσια δραστηριότητα και όχι απλώς μία επίσκεψη σε ένα σινεμά για μία προβολή.

Θα δούμε κάποια ελληνική παραγωγή; Υπάρχουν ελληνικές παραγωγές παιδικών ταινιών;

 Αμάντα Λιβανού: .Δυστυχώς στην Ελλάδα είμαστε αρκετά πίσω σε σχέση με ελληνικές παραγωγές παιδικού προγράμματος – πίσω σε σχέση όχι μόνο τις χώρες της βόρειας Ευρώπης αλλά και της βαλκανικής, η παραγωγή μας είναι σχεδόν ανύπαρκτη. Αυτό είναι κάτι που μας απασχολεί και γι αυτό θα προκηρύξουμε διαγωνισμό σεναρίου για παιδική ταινία μικρού μήκους με οικονομική ενίσχυση για το πρώτο βραβείο, ενώ κάνουμε ήδη ενέργειες για να δούμε πως το βραβευμένο σενάριο θα μπορέσει να χρηματοδοτηθεί και να γίνει ταινία μέσα στην χρονιά.

Σχετικά με ταινίες από τα ίδια τα παιδιά, ελπίζω τα workshops που θα γίνουν κατά την διάρκεια του φεστιβάλ στο Μέγαρο να έχουν φανταστικά αποτελέσματα και να προκύψουν κάποιοι πραγματικά νέοι κινηματογραφιστές!

Υπάρχει κάποια θεματική που είναι πιο διαδεδομένη στις ταινίες που θα προβληθούν; Εάν όχι ποιά είναι τα θέματα με τα οποία καταπιάνονται ως επί το πλείστον οι ταινίες και οι παράλληλες δράσεις;

 Καλλιόπη Χαραλάμπους: Οι θεματικές ποικίλλουν ανάλογα με την ηλικία: από μικρά, χαριτωμένα ζωάκια, περνάμε στη φιλία και τους οικογενειακούς δεσμούς, μέχρι την αποδοχή του άλλου, τον εκφοβισμό, τα φανταστικά ταξίδια…

Οι παράλληλες δράσεις έχουν σαν στόχο να εισάγουν τα παιδιά στον «οπτικό γραμματισμό», στο πώς να γίνουν ενεργητικοί θεατές. Ταινίες και εκπαιδευτικές δράσεις γυρνάνε όλα γύρω από τον άξονα «πώς λέω μια ιστορία» – είτε αυτό γίνεται με μέσο τον κινηματογράφο είτε με το βιβλίο και τη λογοτεχνία.

Ποιά είναι τα πιο γνωστά φεστιβάλ σινεμά για παιδιά και εφήβους ανά τον κόσμο;

 Καλλιόπη Χαραλάμπους: Ας ξεκινήσουμε από την Ελλάδα! Το φεστιβάλ Ολυμπίας εδώ και 21 χρόνια παρουσιάζει τον παγκόσμιο κινηματογράφο στα παιδιά της περιοχής του Πύργου μέσα από μια συστηματική δουλειά και με μεγάλη επιτυχία και αναγνώριση στο εξωτερικό.

Ανά τον κόσμο, υπάρχουν φεστιβάλ κινηματογράφου όχι μόνο στις μεγάλες πόλεις αλλά και σε μικρότερες. Η Γερμανία είναι πρωτοπόρος με πολύ πλούσια παραγωγή, η Ολλανδία επίσης καθώς και όλες οι Σκανδιναβικές χώρες.

Αμάντα Λιβανού: Στην Κοπενχάγη για παράδειγμα, το παράλληλο παιδικό πρόγραμμα του μεγαλύτερου φεστιβάλ της χώρας CPH έχει 20.000 θεατές σε μία πόλη 600.000 κατοίκων.

Σε τι διαφέρει το δικό σας σε σχέση με άλλες διοργανώσεις που γίνονται κατά καιρούς στην πόλη για παιδιά και αφορούν στην έβδομη τέχνη;

 Αμάντα Λιβανού: Η διαφορά είναι ακριβώς η έννοια του φεστιβάλ-γιορτής, μίας δηλαδή συμπυκνωμένης διοργάνωσης με πληθώρα επιλογών σε ένα περιορισμένο χρονικό διάστημα και σε συγκεκριμένο χώρο – κάτι πολύ διαφορετικό από τις μεμονωμένες προβολές και δράσεις της πόλης. Στην Αθήνα τέτοιο φεστιβάλ για παιδιά δεν υπήρχε – θα τολμούσα να πω ότι το μοντέλο μας είναι οι Νύχτες πρεμιέρας, το φεστιβάλ που φέτος έκλεισε τα 24 χρόνια του και που μας έμαθε, στην γενιά μου, να βλέπουμε σινεμά, ενώ πολύ γρήγορα αγκαλιάστηκε από το σινεφίλ και όχι μόνο κοινό και έγινε θεσμός που ορίζει τον Σεπτέμβρη στην Αθήνα. Κάτι τέτοιο φιλοδοξούμε να κάνουμε με το Παιδικό και Εφηβικό Φεστιβάλ, μια γιορτή για τα παιδιά και τους γονείς τους όπου θα έχουν πρόσβαση σε ένα πλούσιο πρόγραμμα με ταινίες από όλο τον κόσμο για όλες τις ηλικίες, ταινίες που χωρίς το φεστιβάλ δεν θα είχαν δίοδο στο αθηναϊκό κοινό.

Το σινεμά για παιδιά και εφήβους χρειάζεται να είναι διδακτικό;

 Αμάντα Λιβανού: Όχι. Ο διδακτισμός είναι πλήρως αναποτελεσματικός για να διαπαιδαγωγήσει και να εμπλουτίσει τις εικόνες και τον χαρακτήρα του οποιουδήποτε, πόσο μάλλον των παιδιών. Χρειάζεται όμως να έχει συνείδηση του ότι απευθύνεται σε μυαλά νέα, ανοικτά αλλά και εύπλαστα, και να τους δίνει όλα τα εφόδια να δουν τον κόσμο, τους ανθρώπους, το περιβάλλον τους, την φύση και την ζωή. Και, εν τέλει, η διασκέδαση, το γέλιο και το κλάμα, η αγωνία και η αδημονία, είναι τα πιο αποτελεσματικά εργαλεία για να μεταδοθεί στα παιδιά το νόημα που θέλεις να περάσει.

Γιατί να φέρω το παιδί μου σε ένα φεστιβάλ ενώ θα μπορούσα να το πάω απλώς σε ένα σινεμά;

 Αμάντα Λιβανού: Καταρχήν, το ένα δεν αποκλείει το άλλο – μακάρι να πηγαίνετε το παιδί σας σινεμά κάθε σαββατοκύριακο! Ωστόσο, όπως αναφέραμε και παραπάνω, τόσο οι ταινίες που προτείνουμε είναι ταινίες που δεν θα τις βρείτε στα ελληνικά σινεμά, ενώ επίσης η έννοια του φεστιβάλ είναι μια συνολική εμπειρία που εμπεριέχει συζήτηση – μετά την προβολή, συχνά με τον δημιουργό της ταινίας αλλά και με το υπόλοιπο κοινό, διαδραστικότητα, μέσω των ψηφοφοριών για το βραβείο κοινού, αλλά και παράλληλες δράσεις (workshops, κοινόχρηστους χώρους κλπ). Και τελικά πρόκειται για μια συλλογική εμπειρία με πολύ διαφορετικό τρόπο μία απλή επίσκεψη σε κάποιο multiplex, που συνήθως είναι οι αίθουσες που παίζουν τις παιδικές ταινίες.

Εάν έπρεπε να διαλέξετε μια ταινία από το φεστιβάλ για να δει ένα παιδί προσχολικής ηλικίας (3-6), ένα παιδί σχολικής (6-12) και ένας έφηβος ποιές θα ήταν αυτές;

Καλλιόπη Χαραλάμπους. Για την προσχολική ηλικία, δύο ταινίες μεγάλου μήκους – μία στα αγγλικά, «Η Ιπτάμενη Περιπέτεια του Πλόι» και μία μεταγλωττισμένη «Η Απίστευτη Ιστορία του Γιγάντιου Αχλαδιού». Και οι δύο ταινίες δεν έχουν τίποτα να ζηλέψουν από ταινίες Ντίσνευ.

Για τα παιδιά 6+, η ενότητα «Ερνέστ και Σελεστίν και άλλες Ιστορίες» είναι μια πολύ καλή επιλογή ταινιών μικρού μήκους. Σε αυτή την ενότητα, όσες ταινίες έχουν λόγο, θα μεταγλωττιστούν ζωντανά.

Και για τα μεγαλύτερα παιδιά, το “SupaModo” για παιδιά 10+. Πρόκειται για μια πολύ συγκινητική ιστορία και είναι επίσημη υποβολή της Κένυας στην κατηγορία του ξενόγλωσσου Όσκαρ για το 2019. Είναι ένας φόρος τιμής στην καλοσύνη, τη φαντασία και τη δύναμη ψυχής, η ταινία με συμπαραγωγό τον Τομ Τίκβερ.

WHO IS WHO:

ΑΜΑΝΤΑ ΛΙΒΑΝΟΥ

ΠΡΟΕΔΡΟΣ

Ιδρυτικό μέλος του Παιδικού και Εφηβικού Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Αθήνας. Παραγωγός και ιδρύτρια της Neda Film. Σπούδασε Ιστορία και Πολιτικές Επιστήμες στο London School of Economics. Παραγωγός και συμπαραγωγός 20 ταινιών μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ. Εκλεγμένο μέλος της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου (2013-2016). Μέλος της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου – Sundance Institute Alumni. Επιλεγμένη Φιλμογραφία: «Screaming Jay Hawkins I Put A Spell On Me», του Νίκου Τριανταφυλλίδη, “Πίσω Πόρτα», του Γιώργου Τσεμπερόπουλου, «Μια Μέρα τη Νύχτα» του Γιώργου Πανουσόπουλου, “L” του Μπάμπη Μακρίδη, «Λάμπουν στο Σκοτάδι» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη, “Park”, της Σοφίας Εξάρχου, «Οίκτος» του Μπάμπη Μακρίδη.

ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥΣ

ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑ

Ιδρυτικό μέλος του Παιδικού και Εφηβικού Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Αθήνας. Μητέρα, παραγωγός θεάτρου και τηλεόρασης. Σπούδασε στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και έκανε μεταπτυχιακό Θεάτρου στο Royal Academy of Dramatic Arts & King’s College στο Λονδίνο. Έχει συνεργαστεί στο θέατρο και έχει διευθύνει και επιβλέψει τηλεοπτικά events μεγάλης κλίμακας για νέους.

 

 

 

 

Αμαλία Κυπαρίσση
Αμαλία Κυπαρίσση
Είμαστε αυτό που σκεφτόμαστε
ABOUT EDITOR ALL ARTICLES

MORE EDITOR'S ARTICLES

Χαστούκι στην αξιοπρέπεια

Χαστούκι στην αξιοπρέπεια

BabyDiaries: Τι περιμένεις; Τι να περιμένω; Το τραμ το τελευταίο; Μωρό περιμένω!

BabyDiaries: Τι περιμένεις; Τι να περιμένω; Το τραμ το τελευταίο; Μωρό περιμένω!

Ένας κόσμος γεμάτος μουσική για τους δυσλεξικούς με τη μέθοδο Tomatis

Ένας κόσμος γεμάτος μουσική για τους δυσλεξικούς με τη μέθοδο Tomatis

Μια θεατρική παράσταση, μια βόλτα στο Μεξικό & ένας βυζαντινός περίπατος

Μια θεατρική παράσταση, μια βόλτα στο Μεξικό & ένας βυζαντινός περίπατος

Κουράστηκα μαμά, είμαι δυσλεξική όχι χαζή: ιστορίες καθημερινής τρέλας.

Κουράστηκα μαμά, είμαι δυσλεξική όχι χαζή: ιστορίες καθημερινής τρέλας.

Η λέξη της χρονιάς και ο δεκάλογος του τοξικού ανθρώπου

Η λέξη της χρονιάς και ο δεκάλογος του τοξικού ανθρώπου

Παιδεία δεν είναι τα πτυχία αλλά η αισθητική μας

Παιδεία δεν είναι τα πτυχία αλλά η αισθητική μας

3 δράσεις, 3 στάσεις σε μια μέρα

3 δράσεις, 3 στάσεις σε μια μέρα

Η ωμή πραγματικότητα χωρίς photoshop και φίλτρα

Η ωμή πραγματικότητα χωρίς photoshop και φίλτρα