Μπορούμε να αποφύγουμε την παιδική παχυσαρκία ;

Διατροφή

Η παιδική παχυσαρκία δυστυχώς αφορά αρκετά μεγάλο ποσοστό παιδιών, ιδίως στη χώρα μας. Έντονη είναι παράλληλα και η ανησυχία των γονέων, σχετικά με τρόπους πρόληψης της ή αντιμετώπισή της αλλά και πως μπορούν οι ίδιοι να συμβάλλουν σε ορθότερη διατροφική συμπεριφορά των παιδιών.
 Όπως είναι ήδη γνωστό, η παχυσαρκία έχει πολλές αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία τόσο ενηλίκων όσο και παιδιών αλλά αξίζει να σημειωθεί και η έντονη επίδρασή της στην παιδική ψυχολογία.
Βάση του σύγχρονου τρόπου ζωής τα παιδιά έχουν σημαντικά μειώσει την συχνότητα φυσικής δραστηριότητας και ασχολούνται περισσότερο με τα μέσα τεχνολογίας και τα ηλεκτρονικά παιχνίδια. Παράλληλα, η διαθεσιμότητα “πρόχειρου” και επεξεργασμένου φαγητού είναι μεγάλη και αρκετά προσιτή. Οι παραπάνω αλλαγές στον τρόπο ζωής των παιδιών αλλά και οι σύγχρονες διατροφικές συνήθειες σαφώς και αποτελούν ευνοϊκούς παράγοντες για την αύξηση του βάρους των παιδιών
Τι μπορείτε να κάνετε ως γονείς , ώστε να προλάβετε τυχόν απότομες αυξήσεις στο βάρος του παιδιού ;

Πρόγραμμα στον ύπνο
τα παιδιά πρέπει να κοιμούνται επαρκώς (συνήθως 10-12 ώρες έως 12 ετών και 8-10 ώρες για εφήβους) , αυτό βοηθά στην ομαλή ανάπτυξή τους και φαίνεται να αντιμετωπίζουν λιγότερες πιθανότητες παχυσαρκίας.

Τακτικές ετήσιες εξετάσεις σε συνεργασία πάντα με τον παιδίατρο
Φροντίστε να παρακολουθείτε εάν η ανάπτυξη τους και οι ετήσιες αλλαγές βάρους είναι μέσα στα φυσιολογικά όρια και παράλληλα μην παραλείπετε να ελέγχετε τιμές ορμονών (π.χ έλεγχος θυρεοειδούς αδένα ιδίως εάν υπάρχει οικογενειακό ιστορικό).

Αποτελέστε εσείς πρώτοι το σωστό πρότυπο για τα παιδιά
Ακόμη και εάν τα παιδιά, είναι αρνητικά σε διάφορα τρόφιμα, φροντίστε να υπάρχουν πάντα στο σπίτι φρούτα, λαχανικά και να προετοιμάζετε από όλα τα φαγητά σε εβδομαδιαία βάση (π.χ. Όσπρια, λαδερά). Καταναλώστε κι εσείς από όλα τα παραπάνω και βρείτε εναλλακτικούς τρόπους προετοιμασίας σε φαγητά που δεν είναι ιδιαίτερα αρεστά σε αυτά. Επίσης, δελεάστε τα με σπιτικά γλυκά από αγνά υλικά και με λιγότερη ζάχαρη, ώστε να αποφύγουν τον εθισμό σε σνακ και γλυκίσματα εμπορίου.
Δώστε του την ευκαιρία να επιλέξει το είδος άσκησης
Συζητήστε με το παιδί σας, ώστε να δείτε τι του αρέσει περισσότερο. Δώστε του ώθηση να ασχοληθεί με μια δραστηριότητα που το ευχαριστεί. Με αυτό τον τρόπο θα μειώσει σίγουρα τις ώρες ενασχόλησης με τον υπολογιστή ή την τηλεόραση.

Βοηθήστε το παιδί να επιλέγει σωστά τρόφιμα
Όταν πηγαίνετε για ψώνια, δείξτε του με βάση τις ετικέτες τροφίμων τι είναι καλό να αποφεύγει. Αντίθετα, προτείνετε στο παιδί πιο υγιεινά συστατικά και τι θα μπορούσε να καταναλώσει με αυτά (λόγου χάρη με λίγα φρέσκα φρούτα θα μπορούσε να απολαύσει μια σπιτική κρέπα με μέλι ή ένα σπιτικό κέικ τυριού με τα αγαπημένα του φρούτα).

Τέλος, σημαντική συμβουλή να μην αποτελεί το φαγητό μέσο είτε τιμωρίας, είτε επιβράβευσης.
Βοηθάμε το παιδί να αποκτήσει σωστές διατροφικές συνήθειες, χωρίς να του απαγορεύουμε αυστηρά τροφές και χωρίς να το κάνουμε να αισθάνεται άσχημα σε περίπτωση που έχει πάρει βάρος.
Με την στήριξή σας και τις κατάλληλες συμβουλές ενός ειδικού, μπορείτε να κατευθύνετε σωστά το παιδί σας και να το βοηθήσετε να αποκτήσει έναν υγιεινό τρόπο ζωής, οι συνήθειες του οποίου θα διατηρηθούν και στην μετέπειτα ζωή του.

Βένια Στίβακτα
Βένια Στίβακτα
Nutrition Expert
ABOUT EDITOR ALL ARTICLES